• Yopa

Köpa amningsbh innan förlossning?

Jag har skrivit upp amningsbh på min lista på saker jag ska fixa nu innan bf men blir tveksam till vad jag ska köpa för någon.... Kommer brösten att ändra på sig mycket efter förlossningen? Ska man satsa på en som är lite större? Har läst i någon annan tråd att apoteket skulle ha några bra men när jag frågade där hade de bara en topp som det inte var några uppknäppbara kupor på... är det denna toppen som menas ändå (bra till natten kanske..). Jag kommer väl antagligen behöva amningsbh:n redan på bb så en vore nog bra att investera i ... Men vilken?

• Svar på tråden Köpa amningsbh innan förlossning?
  • Johje

Jag har köpt en svegmark på Lindex som är elastisk och som jag verkligen hoppas passar när mjölken runnit till. Superskön är den också :)

• ia25

Köp innan och hellre för stort än för litet. Det gör skitont att ha för små bhar när brösten rinner till. Precis efter förlossningen tror jag inte att du vill ut och prova bhar.

• ia25

Självklart ska det stå när mjölken rinner till och ingenting annat

• Kotti

jag försökte handla innan men expediten avrådde med tanke på att man inte vet hur mycket brösten växer under amningen. Hennes hade växt tre storlekar...

Jag gick ut och köpte dagen efter jag kommit hem, det gick bra det med..

• Villemol

Köpte innan, skönt att ha med till BB...
    Se till att den är rymlig, du ska få plats med större bröst och amningsinlägg!

Älskade Ludvig -05 och Liten i magen Nov-07
  • annnniz

jag har hört från en kompis att hon använde den där toppen från apoteket, den var jätte skön att sova i och va mycket elastisk..jjag ska köpa en sådan och senare efter förlossningen en riktig...tycker jag låter klokast!

• Havsjungfrun

Eftersom sonen kom en månad förtidigt ficka sambon handla en när jag låg på BB. Inga problem med storleken, de rekomendera samma som man normalt har. Min bästa är en Anita. På Lindex har de öppet köp på amnings-BH:ar så där kan man byta om de inte skulle passa. Jag skulle köpa en innan om jag var du.

• Sömntutan

Jag köpte mina BHar efter jag fick första barnet. Jag blev avrådd att köpa innan då man inte riktigt vet vilken storlek man kommer att ha när brösten är fulla med mjölk och hårda som meloner .
    Jag köpte mig också en BH från Svegmarks och den var värd varenda krona.

Hjärtat tar aldrig semester....
  • Johje

Jag har köpt 1 som jag tänker ha när jag kommer hem och är den lite för liten då får den vara det tills jag köpt en ny

Däremot så undrar jag ni som har fött barn nyligen. Mina bröst har växt sjukt mycket 2 stl redan och jag har nu 75 F, finns det större amningsbehåar i sånt fall undrar jag vart.

På Lindex fanns den jag har köpt nu men inget mer... blir ju lite smått panikslagen över storlekar!

• lurksmulan

Jag skulle också köpa en innan. Jag gjorde inte det förra gången, och fick ge mig ut med en tredagars skrikande bebis, min mamma, mina vrålfulla mjölktuttar och jag var helt genomsvettig av hormoner och stress över att min son skrek oavbrutet.
    Jag behövde bara köpa en storlek större, det är svårt att säga hur det blir för dig. Jag läste nånstans att du bör ha plats för en knuten näve i kupan iaf.

Mamma till Laban 050131 och Polly bf 070805
  • kkarro

Jag köpte innan förlossningen och tur va väl det för vi fick inte åka hem förrens 9 dagar senare. Men den vart förliten precis när mjölken började rinna till men sen passade den perfekt. HAde innan förlossningen 84B och på manings BH:n hade jag 90D Fatta att sambon fick chocken när jag visdae att min 90D Höll på att spricka. Tror inte jag sett hans ögon lysa så någon gång förrut  under de 8 år vi vart tillsammans(bröst tokig är han)

• Mamma till tre kottar

Ingen amningsBH i förväg för mig. Av erfarenhet vet jag att det inte funkar - min bröst ändrar sig på tok för mycket efter fölossningen.

• Lina med Liten

Känner du dig osäker tycker jag du ska köpa iaf 1st. Jag hade inte velat ränna ut och prova BH det första jag gjorde efter förlossningen och utan skulle jag inte vilja stå! Har dina bröst växt under graviditeten? Då kanske de inte växer så mycket till (det gjorde inte mina) Annars får du väl chansa på en storlek större än du har nu. Se till att du har plats för amningsinlägg bara, det kan behövas speciellt i början. Och tänk på att du inte ska få en chock när du ser dem, just när mjölken rinner till. De är bara hårda som basketbollar ngn dag... Lycka till!

• TjorveniSkåne

Om du ska köpa innan så ta den större kupa om du är osäker, och mindre cm-mått runtom än det som passar under graviditeten. (bröstkorgens uttänjes vid graviditet och det går tillbaka snabbt`, så att diametern runt bröstkorgen minskar).

• Mollan

Jag har köpt bh innan, 80C istället för 75B och det har funkat alldeles utmärkt för mig. De första dagarna när mjölken rinner till har jag använt apotekets mjuka topp. Sen har brösten minskat en aning igen och jag har använt de BH-ar jag köpt innan. Jag skulle inte vilja handla BH direkt efter att jag kommit hem från bb - dels pga att brösten är _för_ stora och ömma just då, dels för att mjölken fullkomligt har sprutat ut ur brösten... Och inte är man pigg och fräsch heller...

• Mollan

Den mjuka från apoteket är perfekt att ha som natt-bh hela amningsperioden (tyvärr måste man ofta ha bh även då pga läckage

• Mollan

Oj, kom på en sak till Kolla så du verkligen klarar av att enkelt knäppa kupan med en hand!!!!!

• Sopheia

Hej!
    Jag köpte en billig amningsbehå som var en kupstorlek för stor på Lindex, och hade med mig till BB. Mycket skönt, för jag hade aldrig velat ge mig ut och shoppa efter bara ngn dag. Denna funkade helt okej, brösten växte till monstruösa proportioner, men det kom först efter nån vecka, och då köpte jag bhar då.
    Abecitas bh utan kupor är fantastisk, fanns tom i min obskyra storlek 70f

Svar på tråden Köpa amningsbh innan förlossning?