• Anonym (fusk/ dum)

arbetsgivaren ljuger!!

nu vill jag nog bara skriva av mig eftersom allt hende idag!

jag och min man gor upp kvart over 7 vi skulle iveg och fixa lite papper ner vi kommer hem so har min man fott lonespecifikationen. (dagens bomb!)

for en monad sedan fick han ett nytt jobb och han skulle fo 17000 innan skatt och utan ob-tilllegg vilket loter jette bra. alltso skulle vi ha hamnat po 14000 i monader.

idag fick vi se att han bara for 10000 i monaden!

hans chef har ljugit rakt ut hon lovade honom samma lon han hadde po sitt gamla jobb.

(problemet e att jag pluggar e snart klar men kan ta tid innan jag hittar jobb)

va ska vi gora vi som skulle resa och ha mysigt nu i slutet av oret.

vi kommer ha kvar knapt 1000 kronor ner allt e kopt och betalt varje monad.
    och for oss betyder det att bebyverkstan inte fortsetter. om jag nu inte redan e gravid do vet jag inte vad som hender.

hur ska man gora ner arbetsgivaren ljuger????

vill bara kasta/slo/skrika/hoppa av ilska och sorg. varfor vill nogon forstora andras liv so mycke?!?!?!?!

• Svar på tråden arbetsgivaren ljuger!!
  • TheCoopers

När han anställdes måste väl han fått ett avtal där lönen står på ?
    Isåfall är det bara att ta det vidare

En tand , en tand ... En liten , liten tand
  • Anonym

Men har de inte skrivit på något arbetsavtal där timmar och lön ska framgå?

• frittepillan

muntligt avtal gäller lika mycket som skriftligt. Jag skulle prata med chefen och om inte han ger med sig så skulle jag inte tveka att koppla in facket.

Kram å lycka till!

• Cluedo

Vad säger arbetsgivaren då?
    Har de inte skrivit ngn form av avtal för själva jobbet och vilken lön han skulle få?
    Om det nu är så att arbetsgivaren ljög så kanske ni kan vända er till ngn myndighet, facket eller liknande för att få hjälp.
    Det är ju inte så att ni måste acceptera arbetsgivarens lön månad efter månad...
    Finns det inget ni kan göra, förutom att byta jobb???

• Tristanya

när din man blev anställd, skrev han inte på ett papper då där det står vilken sysselsättningsgrad han har och lön osv? heter ngt med arbetsintyg. för det är ju hans bevis så att säga.. står det där att han ska få 17.000kr i lön innan skatt så ska han ju få det också!
    men kan det inte vara så att han inte jobbat HELA månaden eller liknande? o att det är därför som han "bara" fått 10.000kr istället för ca 14.000kr?

be han prata med sin chef om det, finns säkert en anledning.
    hoppas det löser sig iaf!

• Anonym

Har han inte skrivit på något anställningsavtal?

Har han jobbat en hel månad eller är lönen beräknad på en del av månaden?

Ett muntligt avtal gäller, men det är svårare att bevisa. Det lär stå ord mot ord.

Din man får väl ta och ringa arbetsgivaren och påtala att dom gjort fel!

• LillaStrumpan

Det kan ju vara lönekontoret som gjort ett misstag också, räknat fel på timmar eller något liknande. Jag skulle ringa dit först innan jag pratar med min chef.

• Eldna

Har han jobbat en hel månad än då?

• TheCoopers

I vilket fall som helst bör det ju stå på lönespec. vad lönen ligger på , oavsett om han inte skulle ha jobbat fullt .
    På många jobb får man ju dessutom lönen i "förskott" trots att man kanske inte jobbat en månad ännu .

Först bör han prata med sin chef eller ringa lönekontoret , skulle chefen säga att det är 10000:- som gäller nu då kan han gå vidare med det .

En tand , en tand ... En liten , liten tand
Svar på tråden arbetsgivaren ljuger!!