• bennysson

Farligt med målarfärg? Farligt med cocacola?

Har hört att man inte ska måla när man är gravid? gäller det hela graviditeten eller bara mot slutet?
    JAg gick in i vecka 6 idag..

Har målat med oljebaserad snickerifärg idag här hemma, kom på efteråt att det kanske inte var så bra? det luktar ju ganska starkt?

borde jag oroa mig? har satt alla fönster på vädring nu iallafall!

Sen läste jag någonstans att man inte ska dricka coca cola för att koffeinet ökar risken för MF?? stämmer det? (dricker inte ofta coca-cola men det händer väl) borde man undvika det helt??

• Svar på tråden Farligt med målarfärg? Farligt med cocacola?
  • getingmidja

Vattenbaserad målarfärg är det ingen fara med, och har man glömt bort sig en gång eller två lär det inte heller vara någon fara.
    Om man inte skulle kunna dricka Coca-Cola lär man ju inte heller få dricka kaffe, och det får man ju!

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Mephala the ranger

Äsch nog har jag druckit cola nån gång och bebisen lever då än. Men man ska väl inte överdriva konsumtionen. Klart socker OCH koffein kanske inte är nån höjdar kombination men bara man använder förnuftet.

• linga

Däremot blir man lätt gasig av kolsyra, och tro mig - du kommer vara gasig och svullen som det är .

• TheZarah

med målarfärgen vet jag inte riktigt, tror att man kan måla med en viss sorts färg men kommer inte ihåg vad det var!

med coca colan kan jag knappast tro att det ska vara någon fara, man får ju dricka kaffe, och i kaffe e det mer koffein i än coca cola!

• bennysson

tack för svaren.

nej jag vet att man kan måla med vattenbaserad färg, men nu har jag målat med oljebaserad färg idag så det är redan "gjort" vi får väl hoppas att det inte påverkar knyttet.

man blir ju så nojjig, speciellt med ett MA i ryggen :)

• Millis1981

Jag har druckit cocacola alla mina tre graviditeter,har alltid varit beroende av det, men försöker att "bara" dricka ett glas om dagen, ibland blir det mer.
    Det hände inget dom två förra graviditeterna och jag hoppas verkligen det inte händer nåt nu heller (är i vecka 34).

• Teskedsmamman

Du ska upp i 2 l cola för att motsvara de 300 mg koffein/dag som är rekommendationen. Det motsvarar 3 koppar kaffe....

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror BF+1
  • Im Fabulous
    bennysson skrev 2007-07-24 15:36:54 följande:
    Har hört att man inte ska måla när man är gravid? gäller det hela graviditeten eller bara mot slutet? JAg gick in i vecka 6 idag.. Har målat med oljebaserad snickerifärg idag här hemma, kom på efteråt att det kanske inte var så bra? det luktar ju ganska starkt?borde jag oroa mig? har satt alla fönster på vädring nu iallafall!Sen läste jag någonstans att man inte ska dricka coca cola för att koffeinet ökar risken för MF?? stämmer det? (dricker inte ofta coca-cola men det händer väl) borde man undvika det helt??
    Jag tror inte att koffein är någon fara i måttliga mängder. Enligt rekomendationer kan man dricka 3 koppar kaffe om dagen utan att det ska påverka fostret.
    Där emot är jag lite si och så mot coca cola, som faktiskt är tillräckligt frätande för att kunna tvätta bort rost från metaller. (Testa själva)
    Tror inte att det heller är något farligt, men visst tänker man till lite extra nu när man är gravid.
  • respire
    Teskedsmamman skrev 2007-07-24 16:04:18 följande:
    Du ska upp i 2 l cola för att motsvara de 300 mg koffein/dag som är rekommendationen. Det motsvarar 3 koppar kaffe....
    Ojjj vad sjukt..
  • Eskobar77

Coca cola är ingen fara. Inte vattenbaserade målarfärger heller. Däremot ska man helst undvika oljebaserade färger. Men någon gång är nog ingen fara.

• emmalisa

Vattenbaserad färg är ingen fara. Vädra ordentligt bara. Måla INTE med oljebaserad färg!!!

?*`?-» ?*`?-» mamma till Maja?*`?-» ?*`?-»
  • emmalisa

Coca Cola och kaffe skulle jag druckit med måtta. Dockfinns fortfarande inga studier som kan bevisa att det finns risk för koffein och missfall. En dansk studie däremot påvosar att det KAN finnas ett samband!

• CeciliaBa

Kanske OT men som tandhygienist tänker jag självklart på tänderna...all läsk fräter fruktansvärt så skölj gärna med fluor som extra skydd. Har haft en del patienter som kommit tillbaks från graviditeten med stort antal hål de inte haft innan. Lite synd men jag vet att det är svårt att låta bli att småäta samt att Cocacola lindrar illamående.

Kill them with kindness...
  • bennysson

men VAD kan hända om man målar med oljefärg?? jag har ju gjort det ! är det superfarligt? det är ju inga mängder heller, baara några golvlister.. ush jag blir så himla orolig :(

• MkrKabe

Jag håller på att utbilda mej till dekoratör, och det typ enda vi gör är att måla

När det är vattenbaserad färg e det fritt fram, min sambo är målare och håller då Inte på med vattenbaserad färg, men det skulle inte vara ngn fara alla fall. Så länge han inte är jag, och det lär väl aldrig hända lalla fall haha!

Cola är en av mina favoritdrycker och hittills mår jag bra av det!

• emmalisa

Ta det lugnt. Måla inte mer bara med den färgen. Ångorna du andas in kan ge fosterskador, men oroa dig INTE! Det ska mer till än så!

• time

själv är jag cocacola tokig... och har tyvärr druckit lite väl mycket ibland... hade en period då jag drack mängder. men min bebisen lever och mår jättebra i magen.

♥ gravid v. 21 - beräknat 7 dec ♥
  • Miasnuttan

Man ska sörja för god ventilation när man målar oavsett om man är gravid eller inte. Sen finns det vissa lösningsmedel som man ska undvika som gravid, det vet dom i färgaffären om det inte står på burken.
    Coca Cola är ingen fara, liksom kaffe om du inte över konsumerar. En överkonsumtion på kaffe sidan är mer än 20 koppar om dagen o det kommer endast min far upp i

Mamma till Axel o5o92o * Syskon i magen bf o7o83o
Svar på tråden Farligt med målarfärg? Farligt med cocacola?