Hur förväller man svamp?
Vi har tillbringat dagen i skogen, och har nu kommit hem med massa kantareller!
Så min fråga är, hur förväller man?
Hur torkar man kantareller?
Kan man göra något mer för att förvara dom längre?
Vi har tillbringat dagen i skogen, och har nu kommit hem med massa kantareller!
Så min fråga är, hur förväller man?
Hur torkar man kantareller?
Kan man göra något mer för att förvara dom längre?
svamp, någon??
kantareller rensar jag, skär i lagom bitar och steker i lite smör. sen kan man använda dem till stuvning, sås frysa etc. de släpper ganska mycket vatten när de börjar hettas upp, det skall man INTE hälla av utan fortsätta steka tills det lixom försvunnit.
för att torka dem lägg dem glest på tidnings papper, har man brottom kan man hjälpa till lite med att stoppa in tidningspappret och svamparna i ugnen på MAX 50 grader. de kan behöva snurras lite då och då så de inte bara torkar på ovansidan. en vänninna till mig stoppar iofs sina svampar i torkskåpet (det för tvätt) och påstår att det går jätte bra och snabbt men vad vet jag.
personligen steker jag och fryser sedan all min svamp tycker inte om att laga mat med torkad svamp.
Vi brukar torka svamp på myggnät hemma i lägenheten. De torkar på några dagar och kan sedan förvaras i glasburkar. Det är mest soppar vi gör så med.
Jag förvällde alltihop. Kändes tryggast så.
Så nu har hela familjen ätit supergod svampstuvning på grillad macka till kvällsmat! Mums!
Tack för tips och råd!
Jag brukar lägga svamparna i en torr panna och sedan när de har släppt allt vatten och det har ångat bort lägger jag i en klick smör, inte innan.