• sinkadus

"Husmorstips" mot bladöss?

Kom hem från lång semester och finner min buskkrasse i kruka översållad av små svarta djur under bladen... Jag tror att det är bladlöss och åkte till affären för att köpa något medel... Men dte visade sig att det billigaste kostade 99 kronor och det tyckte jag var lite saftigt när jag bara stoppat frön i jorden.

Finns det någon som har något gammalt "husmorstips"?

• Svar på tråden "Husmorstips" mot bladöss?
  • getingmidja

Japp, såpavatten!
    Lite såpa i vattnet, duscha på blomman med en sprayflaska.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Teskedsmamman

Bladlöss är gröna, annars brukar jag spraya med lite yes i vatten.. fungerar jättebra men låt den inte stå i solen för då kan bladen bränna, tror detsamma gäller för såpavatten.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror BF+1
  • Amita

Bladlöss är inte svarta...Du ser inte om det är som nät mellan bladen på vissa ställen?

• sinkadus

Nej inga nät, de kanske inte är svarta utan bara har mörka ben eller nå't... De sitter i stora "gäng"

• Mary Lo

Grönsåpa... 

Mucósus orificium.
  • jagäraf

Svarta bladlöss = döda bladlöss! Finns säkert levande kvar också så det bästa är just såpvatten. Spraya på eller ännu hellre, doppa hela krukan i en hink med såpvatten om det går.

• jagäraf

Obs! Ifall du sprayar, glöm inte att det är mest på undersidan av bladen de sitter så spraya extra noga där.

• getingmidja
    Amita skrev 2007-07-24 15:51:38 följande:
    Bladlöss är inte svarta...Du ser inte om det är som nät mellan bladen på vissa ställen?
    Om det är som nät kan blomman ha drabbats av "spinn".
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • veera

Det finns faktiskt både svarta och gröna löss.
    Speciellt snöbollsbusken och stormhattar drar till sej de svarta lössen, så tro inte att de är döda alla som är svarta.
    Jag brukar blanda 1 liter vatten, 0,25 dl såpa och ca en matsked brännvin och spayar blandningen på växten. Funkar mot spinn, löss och de flesta mjuka larver.

• Snova

Kan även inomhusväxter få spinn? Vad gör man åt det?

• jagäraf

Jaså, jag har precis gått en trädgårdskurs och där fick vi lära oss att svarta löss är döda löss. Då får jag väl läxa upp lärarna då, eller?

Svar på tråden "Husmorstips" mot bladöss?