• Simben

bananskal?

Hej..är det farligt för en ett-åring att äta bananskal?
    Inte för att man ger det alltså utan min tjej har fått tag i en banan och suttit och mumsat i sig bananskalet plus en bit av bananen. Har en tjej som äter precis ALLT tyvärr

• Svar på tråden bananskal?
  • Simben

oj, la denna tråden fel.....hur ändra man?
    ska jag anmäla tråden?

• Simben

puffar lite nu då tråden hamnat rätt..är det ingen som vet eller tror nåt?

• lisabeth

Det är nog inte så att hon drabbas av någon akut förgiftning kanske men om det är konventionellt odlade bananer (dvs ej ekologiska) har jag hört att banan är en av de mest besprutade frukter som finns. JAg tror inte att en gång spelar någon större roll men det är nog inte så bra att göra det till en vana.

Kolla om tjejen i övrigt mår bra och inte kräks eller verkar allmänpåverkad är det nog ingen fara, allmäntillståndet verkar vara viktigast alla de gånger jag ringt till vårdcentralen/sjukvårdsupplysningen.

Lycka till och pussa lilltjejen!

• Simben

tack Lisabeth. Som tur är så hann hon inte äta hela bananen med skal. Det blev kanske en tredjedel eller nåt eller kanske inte ens så mycket men ändå så blir man ju orolig. Än har jag inte märkt nåt förutom möjligtvis att hon har lite ont i magen men det har hon annars oxå emellanåt så man vet ju inte om det beror på bananen eller ej.
    Tyvärr var det inte heller ekologiska bananer.

Hoppas du har rätt och tack för att du lugnade mig lite..kram!!

Svar på tråden bananskal?