• Månglimt

Basset?

Är det någon här som har eller har haft en basset hound och kan berätta lite om hur det är att ha en sådan? Hur de är som hundar mm.

• Svar på tråden Basset?
  • KisseNova

Jag har haft 2, sommarjobbat på en dansk basset hound kennel samt min mamma har en nuvarande basset hound (som hon fick av sin ena väninna som föder upp basset hound)

Så välkommen att ställ frågor, fats det slutar alltid med att jag hänvisar till min mamma

En underbar ras!!

• Månglimt

Mja det jag mest undrar väl är hur mycket jobb det är med tanke på att de väl har endel hudvek, hur/om man ska rengöra där på något vis?

När man ser en basset så tänker man väl inte på världens mest energiska hund, hur livliga är dom egentligen?

• KisseNova

Min familj har haft bassets edan 1994, och ägt 6 stycken olika induvidaer. Vi har aldrig behvöt rengöra mellan hudveck mer än att man torkar extra noga när dom har blivit blöta. Har aldrig ens hört tals som att det skulle innebära mer "vård". Däremot kan dom få eksem mellan hudvecken om du har otur, och det kan drabba även en basset hound som inte är så skinnig.

OJ! Det är svårt att svara på hur livliga dom är, det är så extremt olika. Min gamla basset Mascot kallade alltid för en förklädd bordercollie då han hade energi till tusen och älskar att få arbeta med huvudet. Var heller inga problem att lära honom lydnad medan min mammas nuvarande basset somnar även på trottoaren om det tar för lång tid.

• Månglimt

Ja det var nog eksem jag hört om! Nu tänkte jag fråga om det är väldigt vanligt hos basset men det är väl så klart väldiga olika?

Haha, ja det låter charmigt att somna på trottoaren

• KisseNova

ja, det är väldigt olika. Min mamma är bättre på sjukvården än mig. Hudeksem kan vilken ras som helst drabbas av, men visst har basset en nackdel med allt skinn. Tycker inte att det är så oerhört vanligt med eksem, men ju längre man är med i bassethound-världen så lär man sig vilka uppfödare man ska undvika och vilka som är bättre. Det finns även oseriösa uppfödare inom basset hound rasen så som vilken annan ras.

jaa, mammas riggo är charmerande med sin trötthet men jag tycker det är jobbigt att gå med honom i koppel eftersom det går sååå sakta. Vill ha lite mer fart i kopplet även om det är en basset.

• Månglimt

Är det nå speciella sjukdomar som "hör till" den rasen? Tänkte schäfer är ju höftproblem det man hör om..Har bassetten nått liknande?

• KisseNova

Det finns en del "rassjukdomar". Tycker att du bör gå in på www.bassethound.just.nu och se om du hittar det du söker.

Sidan är gjord av min mammas väninna, varav min mamma är delaktig i vissa artiklar.

• Månglimt

Ska genast kika in där Tack så mycket!

• Månglimt

Fast sidan verkar inte funka?

Svar på tråden Basset?