• Anonym (HJÄLP)

Betalningsanmärkning och lån

Undrar om det är möjligt att få lån fast man har en betalningsanmärkning ?

Jag har en anmärkning från inkasso - missbrukad kredit , alltså ingen skuld hos kronofogden och har aldrig hamnat där .

Jag och min sambo planerar nu att köpa hus ...och jag undrar om ni tror att det går att få lån TROTS denna anmärkning ? Eller är det bara att vänta tills den försvinner ?

• Svar på tråden Betalningsanmärkning och lån
  • Soul

Lite osäker på vad du menar. Inkassoföretag ger inte betalningsanmärkning, det är enbart kronofogden. Det är otrevligt att hamna hos Inkasso, men det ger inte anmärkning och påverkar inte låneansökningar.

Om du har hamnat hos Kronofogden och fått en betalningsanmärkning är det vanliga att bankerna säger nej till lån. Beroende på lånstorlek och din sambos inkomst kan ni ju dock välja att skriva hela lånet på honom.

• Anonym

missbrukad kredit gör inte att man hamnar hos krono, men de kallar det en "mjuk prick" och den sitter i i två år efter att den är betald. den syns hos UC när de gör en kreditupplysning, som en betalningsanmärkning.

• Anonym (HJÄLP)
    Anonym skrev 2007-07-24 19:42:30 följande:
    missbrukad kredit gör inte att man hamnar hos krono, men de kallar det en "mjuk prick" och den sitter i i två år efter att den är betald. den syns hos UC när de gör en kreditupplysning, som en betalningsanmärkning.
    Precis det är det jag menar , den syns ju om banken gör en kreditupplysning .
  • Anonym (ploppen)

Näää... jag har hamnat på inkasso fler än en gång och jag har aldrig haft någon anmärkning på UC....

• Anonym (HJÄLP)
    Soul skrev 2007-07-24 19:27:35 följande:
    Lite osäker på vad du menar. Inkassoföretag ger inte betalningsanmärkning, det är enbart kronofogden. Det är otrevligt att hamna hos Inkasso, men det ger inte anmärkning och påverkar inte låneansökningar.Om du har hamnat hos Kronofogden och fått en betalningsanmärkning är det vanliga att bankerna säger nej till lån. Beroende på lånstorlek och din sambos inkomst kan ni ju dock välja att skriva hela lånet på honom.
    Se ovanstående inlägg . Jag har en prick som syns när UC gör betalningsanmärkning - missbrukad kredit - det kan man få TROTS att man inte hamnar hos kronofogden .
  • Anonym (HJÄLP)
    Anonym (ploppen) skrev 2007-07-24 19:57:57 följande:
    Näää... jag har hamnat på inkasso fler än en gång och jag har aldrig haft någon anmärkning på UC....
    Men jag har det .... jag har själv ett utdrag från UC framför mig och där står - ingen skuld hos kronofogen .
    1 anmärkning - missbrukad kredit . och sedan datumet .
  • Anonym (ploppen)

Anonym (HJÄLP) skrev 2007-07-24 19:58:01 följande:

Se ovanstående inlägg . Jag har en prick som syns när UC gör betalningsanmärkning - missbrukad kredit - det kan man få TROTS att man inte hamnar hos kronofogden .
    Konstigt... jag har strulat med pengar ganska rejält tidigare och aldrig haft en anmärkning på UC... Det kanske är skillnad på vad det är man gör...En kredit är juh en form av lån. Ska inte säga varken "bu eller bä". Men jag kanske har haft tur eller så kanske de har ändrat reglerna...
  • Anonym (HJÄLP)
    Fysisk person (privatpersoner och enskilda firmor/näringsidkare)
    I UC:s register finns en anmärkning för en fysisk person normalt registrerad i tre år. En anmärkning som noterats i februari 2005 tas alltså bort den 1 februari 2008.
    Det innebär att en anmärkning på en fysisk person kvarstår i tre år (36 månader) Misskötta krediter kvarstår i tre år (36 månader) Missbrukade kontokortskrediter i två år (24 månader) Missbrukade bankkonton kvarstår i tre år (36 månader) Misskötta krediter visas bara för banker och kreditmarknadsbolag Beslut om skuldsanering kvarstår i fem år från den månad skuldsanering beviljades eller om en betalningsplan sträcker sig längre än fem år, så länge avbetalningsplan pågår Näringsförbud kvarstår i tre år (36 månader) efter att näringsförbudet upphört Ansökan om konkurs registreras på fysisk person och kvarstår händelseåret plus två år, vilket innebär att en konkursansökan som registrerats i februari 2005 tas bort den 1 januari 2008.
  • Anonym

att hamna hos inkasso för en obetald räkning är inte samma sak som att ha en missbrukad kredit. betalar man räkningen innan inkassobolaget skickar det till krono händer inget. men en missbrukad kredit ger som jag skrev tidigare en "mjuk prick" och syns vid en kreditupplysning.

• Anonym (ploppen)
    Anonym skrev 2007-07-24 20:03:10 följande:
    att hamna hos inkasso för en obetald räkning är inte samma sak som att ha en missbrukad kredit. betalar man räkningen innan inkassobolaget skickar det till krono händer inget. men en missbrukad kredit ger som jag skrev tidigare en "mjuk prick" och syns vid en kreditupplysning.
    Det visste jag inte, trodde det var lika för allt.... nu vet jag :)
  • Anonym (HJÄLP)
    Anonym skrev 2007-07-24 20:03:10 följande:
    Men jag har alltid betalat och det har aldrig gått vidare till kronofogden - det var dessutom kontokortsbolaget som informerade mig om att jag skulle få en anmärkning - missköt kredit - när de skickade det vidare till inkasso .
  • Anonym

Kanske, men chansen är ju naturligtvis mindre, dock kan ni ju kanske väga upp det genom att ha en eller två borgensmän på lånet, då går det kanske. Frågar man inte bankerna (fråga flera olika) så får man ju inte veta heller

• Anonym

men om du alltid betalat varför har det då gått vidare??
    men är det de enda du har och din sambo är "fri" så kan bankerna godkänna ändå (förutsatt att den är betald nu kanske). du kanske har en bra förklaring och det är ju "bara" som sagt en MJUK prick.

• Anonym (HJÄLP)
    Anonym skrev 2007-07-24 20:18:39 följande:
    men om du alltid betalat varför har det då gått vidare??men är det de enda du har och din sambo är "fri" så kan bankerna godkänna ändå (förutsatt att den är betald nu kanske). du kanske har en bra förklaring och det är ju "bara" som sagt en MJUK prick.

Alltid betalat till inkasso - självklart sen till kreditkortbolaget eftersom det gick vidare till inkasso .

Men jag har aldrig haft skulder hos kronofogden

• Bekali

Hon kan ha betalt in för sent så det har gått om varandra.... då blir ju skulden reglerad om än dock för sent... inkassobolaget har redan skickat en fordran till kronofogden, men skulden är betald till inkasso..... men anmärkningen är ändå ett faktum.

den går inte att ändra, man får en prick..... och har man då dessutom haft en vana att betala in sin skuld försent, så är det en misskött kredit.

Anonym skrev 2007-07-24 20:18:39 följande:
    men om du alltid betalat varför har det då gått vidare??men är det de enda du har och din sambo är "fri" så kan bankerna godkänna ändå (förutsatt att den är betald nu kanske). du kanske har en bra förklaring och det är ju "bara" som sagt en MJUK prick.
  • Anonym

en missbrukad kredit behöver inte gå via inkassobolag.. kreditgivaren meddelar UC direkt. UC och kronofogden är inte samma sak...
    krono meddelar UC om utebliven betalning, kreditgivaren meddelar också UC om missbrukad och uppsagd kredit.
    men huruvida TS mjuka prick påverkar hennes och sambons chanser att få lån vet nog bara bankerna..

Svar på tråden Betalningsanmärkning och lån