Marängtårta
Sambon fyller år i helgen,tänkte köpa såna färdiga marängbottnar o göra tårta.
Men vad ska man ha i tårtan??
Mvh/SatuSv
Sambon fyller år i helgen,tänkte köpa såna färdiga marängbottnar o göra tårta.
Men vad ska man ha i tårtan??
Mvh/SatuSv
Ingen som har nån tips ?
Jag ska också göra tårta i helgen iofs med vanliga sockerkaksbottnar.
Första lagret ska vara citronfromage el lemoncurd och andra lagret ska vara hallon och grädde. Ovanpå clementinklyftor, vindruvor, choklad och spritsad grädde.
Astråkig tårta jag vet, men jag är inte så duktig
Oj, svårt, det brukar ju bli så himla sött.
En variant på Pavlova kan du göra.
Med marängbotten, vaniljvisp och färska bär tex jordgubbar, hallon, blåbär.
I medlemmen JFL :s blogg finns massor med smaskiga fyllningar! (Att fylla tårtor)
Tänk bara på att pensla bottnarna med smält choklad om du inte serverar ganska snart, så inte marängen smälter.
kom just på,går det att om jag gör vit choklad mousse o lägger i marängtårtan?vad passar till det?
kan inget om tårtor ,men vilka fantastiska tårtor jag sett här på fl,helt imponerad.
Citron är syrligt och inte så sött, apelsin kan säkert också gå. Annars är hallon eller jordgubb alltid bra. Kan dock bli sött.
Okej.undrar en sak till,har aldrig gjort marängtårta,är det bara en marängbotten som e delad?så om man tar t.ex det vitchoklad moussen,o sen grädde på hela tårtan o sen lägga bär på eller lägga i tårtan?
Har aldrig använt det själv, så jag har ingen aning.
Vet dock att man kan göra en blanding mellan vanlig botten och maräng om man vill få bort det söta men fortfarande ha maräng. Då tar man två vanliga bottnar (längst upp och ner) och en marängbotten istället för den tredje i mitten.
Å det låter ju gott!kanske inte blir så jätte sött då.Om jag gör tårtan på fredag kväll,så tror du att den hålls bra i kylskåpet till på morgonen eller smälter marängen?
hehe nu kanske jag låter trög,men ska man pensla marängen?med vad i såfall.nu känner jag mig dum när jag frågar
Ahaa okej,tack så mycket!nu vet jag hur jag ska göra