• Zafon

Vad tänka på vid bogsering av bil?

Med risk för att verka puckad. Vad måste man egentligen tänka på när man ska bogsera en manuellt växlad bil? Fungerar bromsningen OK när motorn inte är igång? Annat som man måste tänka på?

Jag har sökt på nätet men hittar bara info om automatväxlade bilar.

Tar gärna emot snabba svar av er som kan något om bogsering

Hälsningar
    Zafon

• Svar på tråden Vad tänka på vid bogsering av bil?
  • nicke nyfiken76

Max 30 km/h. Nej, bromsarna fungerar inte lika bra, de fungerar men man måste bruka våld för att använda dem. ervostyrningen fungerar inte heller.

• Zafon

Tack så mycket! Då ska jag göra ett försök att hämta hem bilen och vålda lite på bromsarna.

• EmmaoLeon

Jag bogserade senast igår..suck
    du måste ju ha tänningen på så du kan styra...
    o det är ju viktigast att den som kör tar det riktigt lugnt annars kan bilarna paja eftersom det kan bli ett jäkla ryck, smyyga fram när man ska iväg eller när man bromsat
    o att man sätter linan rätt och att den är godkänd
    max 25 km/ h stod  det i min bok..

lycka till, det är rätt kul faktiskt Flört

• K J N

Ha på tändningen så att inte rattlåset går in för då kan du inte styra bilen.

Om möjligt så låt motorn gå för då får du servo till styrning och bromsar, annars är bromsar och styrning rätt så tunga.

• raggarn

Och det är bilen som bogseras som ska bromsa för att linan ska hållas sträckt, så det gäller att ha bra benmuskler Och ingen varningsblinkers på. Det tömmer bara batteriet och så kan man inte anända blinkersen.

• Stratto

Lånar tråden lite

Om man har en bil som är STENDÖD. Inget batteri i.
    Antar att man inte får bogsera då.

Men om man skulle göra det ändå.
    Hur blir det då med rattlås och bromsar?

• Hazz

De e bara å bogsera på, men på dagtid eftersom du inte kan tända ljuset... rattlås å bromsar e de ingen fara me.

• Hazz

Men glöm inte att ha nyckeln i förstås... vriden till första läget.

• Oneleg Jämtland

Skaffa en elastisk bogserlina, annars finns risken att man kör över linan då den slakar, rycken då linan sträcks blir inte lika hårda heller.

I korsningar eller då man ska svänga in på infarter kan man ta ut svängarna lite annars "genar" den bogserade bilen.

När allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik!
  • raggarn

Har man en nyare bil med elektriskt rattlås går det inte att få upp rattlåset förrän startspärrsystemet får ström. Så är batteriet tömt så kan det vara problem.

• SilverSmoke

På dom flesta äldre bilarna räcker det med att man vrider nyckeln till första eller andra hacket sen vrider tillbaka den till första och låter den sitta kvar i tänningslåset så går i rattlåset i!

• Moparwoman

När man kör i nedförsbackar är det smdigt om den bilen som drar "hänger" i bogserlinan då blir det den bakre bilen som får bromsa och man håller hela tiden linan sträckt.

Svar på tråden Vad tänka på vid bogsering av bil?