• KristenTjej84

hjälp! min katt hostar!

Min katt som har fyllt 5 år i mars, har helt plötsligt börjat att hosta..det låter jättekonstigt! inte stup i ett utan kanske 10 ggr om dagen? han mår bra annars, äter och dricker som han ska, men han har börjat att hosta och har hostat under några dagars tid kanske 10 ggr om dagen, nästan som om någonting hade fastnat i hans matstrupe? fast min syster säger att det är mask och han behöver av-maskas..och vi ska skaffa det snart..men är det säkert att det bara är mask? vad kan katter annars få för sjukdomar? kan det vara så att någonting har fastnat i hans matsrupe, eftersom ibland när jag smeker honom på halsen så börjar han hosta..behöver hjälp!!

• Svar på tråden hjälp! min katt hostar!
  • Sofia t

Vanlig hosta.. Vi har nån sorts hosmedecin mot det..

• Göteborg

Kan ju vara så att han är förkyld också. Min katt har gått runt och hostat och liksom "snörvlat" 1-2 veckor nu, fast nu börjar han krya på sig

Att han äter och dricker som vanligt tyder på att det förmodligen inte är något allvarligt, Och att han hostar när du stryker honom på halsen, tänk på hur det känns att själv vara hostig, böja bak huvudet och ta på in egen hals, du skulle förmodligen också hosta då *ler*

Att det skulle bero på mask tror jag inte. Har haft katt hela mitt liv, har 5 st nu, och det har jag inte varit med om. Men avmaska honom ändå, det är bra att göra någon gång om året i vilket fall!

Försök att titta ner i halsen på honom och se hur det ser ut, om nåt fastnat (vilket jag betvivlar), eller ser det irriterat ut?

Shut up when I'm talking to you! You hear me? Answer me!
  • KristenTjej84

Men han har aldrig förut hostat då jag strykit honom lite lätt på halsen:p han har tyckt det är mysigt och börjat att spinna..

• Josse85

Vår hankatt brukar hosta när han har mask i magen.
    Testa att avmaska katten och om det inte hjälper tycker jag att du ska kontakta en veterinär. Känns säkrare att vända sig till någon med rätt kunskap än att testa en massa mediciner själv. Lycka till!

• KristenTjej84

Tack för tipsen, vi ska avmaska honom så fort vi får pengar! det lär nog bli om några dagar..om det inte slutar så tar vi självklart honom till veterinären..han är världens gulligaste:P

• Joplin86

Våra katter börjar hosta då dom har mycket hårbollar..
    Det är ju inte alltid hårbollarna kommer upp av sig självt så dom kan gå runt och hosta i flera dagar...
    Men nu har jag börjat ge dom en matsked margarin var i veckan..Och hostandet är slut och hårbollarna kommer upp smärtfritt...
    Det är kanske något du ska testa?

• susandra

RING VETERINÄR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vår friska 4åriga katt började hosta.
    Vi åkte till veterinären.
    Vår lilla katt fick nosblod och blev plötsligt trött.
    Han fick stanna över natten.
    Nästa dag ringde veterinären och sa att vi måste skynda oss för vår katt höll på att dö.

Vår älskade katt Mishka dog i våra armar.

Ingen vet av vad.
    Troligen hjärtat eller lungorna...
    Alla hans organ hade slutat funka och 3 olika veterinärer och en massa undersökningar hade inte gett vare sig svar eller resultat.

Din katt kanske bara har vanlig hosta!

MEN BETER SIG DJURET ANNORLUNDA ÄN VANLIGT PÅ NÅT SÄTT
    SKA MAN ALLTID
    KOLLA INTERNET, BÖCKER OCH FRÅGA FOLK
    EN LITEN STUND.
    OCH SEN ALLTID RINGA VETERINÄR ÄNDÅ.

Det är min åsikt.

Ha dte bra allihopa!
    S

Svar på tråden hjälp! min katt hostar!