Att amma med alkohol i kroppen!
Hej!
Vad är typiska alkoholrelaterade skador som kan drabba barn om mamman dricker under ammning?
Hej!
Vad är typiska alkoholrelaterade skador som kan drabba barn om mamman dricker under ammning?
det värsta är nog att du tappar dit barn
annars vad jag vet så håller mjölken samma halt som blodet ..
vad jag har hört ska man vänta minst 3 timmar innan man ammar, de vill säga tills ny mjölk bildast men de måste väl bero på hur mycke man driker också, kanske?
här istan vart en mamma av med sina barn på stan när hos satt i ett öltält och ammade.
tänkte du drika och amma samtidigt?
Inga alls!
Bröstmjölk innehåller lika mycket alkohol som blodet och räknas alltså som alkoholfri dryck. Mindre alkohol än i tex kefir, fil, juice mm.
Däremot så ska man inte handskas med ett barn när man är berusad.
Pumpa ur och be nån annan ge!
anonym (hmmm) -va? nu hänger jag inte med, påstår du att man kan dricka utan att alkoholen går över till bröstmjölken?
Here we go again!
Bröstmjölk innehåller lika mycket alkohol som ditt blod.
Om du har 1 promille i blodet (då är man ganska packad) så har din bröstmjölk en alkoholhalt på 0,1 procent.
Bröstmjölk är en dryck som ska intas oralt och går INTE direkt ut i blodet utan ska först passera div organ mm.
Drycer med så låg alkoholhalt räknas som alkoholfri, tex juice , fil mm.
Om bröstmjölken ska få samma alkoholhalt som en lättöl behöver man alltså ha ca 22 promille alkohol i sig, vilket är omöjligt!
Alkohol är en naturlig del i födoämnen och går inte att undvika helt och behövs heller inte undvikas helt då vi är rustade att hantera olika "avfall" som kommer in i vårt system.
Den enda risken med amning och alkohol är att tappa barnet för att man är berusad.
Precis som Anonym (hmmm) säger så kan man amma om man dricker alkohol. Man behöver absolut inte pumpa ur och slänga (som vissa gör)
Man kan alltså lugnt dricka nåra glas utan att det gör något. (man behöver ju inte dricka sig berusad, då kan man fixa barnvakt, eller att någon annan ansvarar för barnet. (tycker jag)
Du kan ju inte jämnföra alkohol me juicer eftersom de inte alls handlar om samma alkohol. Eller de finns inte alkohol i jucie bara de att det finns vissa ämnen eller frukter som löser ut en alkomätare. Tycker man lika väl kan vänta med o dricka tills man ammat färdigt..
Ville bara tillägga att alkoholen går över i mjölken oavsett och att de påverkar barnet. Och nikotinhalten blir tre gånger högra i mjölken än mammans blod. Står i alla broscyrer o de man får från livsmedlesverket från bvc
Anonym (...) Jag jämför INTE alkohol med juice.
Citat:
"Bröstmjölken har samma alkoholhalt som blodet. Har man 0,5 promille alkohol i blodet, så har man 0,5 promille i bröstmjölken också. Det blir alltså mycket små mängder alkohol barnet får i sig, även om det helammas."
//Marit Olanders, amningsrådgivare, Amningshjälpen
Anonym (...) Nu blev det tokigt. Nikotinhalten ökar inte av alkohol