• 1991

Vanliga meningar/ord på Persiska (Eller tyska, går bra det med)?

Skulle vilja veta hur man säger lite olika vanliga meningar på persiska (för det är väll persiska man pratar i Iran?) eller Tyska.. av anledningen att jag delvis kommer från dessa två länder.

Exempelvis:
    Hej =
    Hej då =
    Jag heter =
    Hur mår du? =
    Vad gör du? =
    Ursäkta? =

Persiska/Arabiska kanske innehåller andra bokstäver mot vad vi har i Sverige, men skriv isåfall även uttalet.
    Gärna på Tyskan också, för det kan jag nog inte heller uttala nå vidare bra!

• Svar på tråden Vanliga meningar/ord på Persiska (Eller tyska, går bra det med)?
  • Velour

Tjena bruden! Här har du en pers som kan lära dig lite.

Hej = Salam (första a:et uttalas som i "att" o andra a:et uttalas som i "as")

Hej då = Khodahafez (svårt att skriva uttalet för "kh", men det börjar i svalget iaf)

Jag heter = Man esmam xxxx hast (här är det lätt att uttala, så jag behöver nog inte förklara)

Hur mår du? = Halet chetore? (a:et uttalas som i "as" och ch:et uttalas som i engelskans check)
    Om man vill vara artig t.ex. mot äldre eller mer okända: Hale shoma chetore?

Vad gör du? = Chikar mikoni? eller om man vill vara artig: Shoma chikar mikonid? (här är det också onödigt att skriva uttalet)

Ursäkta? = Bebakhshid? (e:et uttalas som i "ess". A:et uttalas som i "att")

Hoppas det går bra!

• Velour

Just det! Kh:et i Bebakhshid uttalas som Kh:et i Khodahafez. D.v.s. i svalget.

Du vet när vissa vill harkla upp jävligt mkt slem från halsen för att sen spotta ut, så låter det "khhhhhhhhhh...ptooff (spott alltså)"..så låter det i dessa två ord

• 1991

Det mesta hänger jag med någorlunda i, vad det gäller uttalet.
    Men dom där harklande Kh'en fattar jag inte riktigt.

(harkel harkel)

• Velour

Heheh, jag vet att Kh:et är svårt...Du måste höra det för att förstå exakt hur det uttalas och det kan jag ju tyvärr inte hjälpa dig med.

• 1991

Okej, men tack iallafall.
    Får försöka se om jag kan hitta någon video med från Iran som snackar och försöka lyssna om jag hör det

Svar på tråden Vanliga meningar/ord på Persiska (Eller tyska, går bra det med)?