• annhan

Vitrinskåpet MARKÖR från ikea, kan man måla det vitt?

Vi har detta vitrinskåp, MARKÖR från Ikea. (se bilden nedan)
    http://www.ikea.com/PIAimages/45785_PE142132_S3.jpg

Nu har jag fått för mig att jag vill måla skåpet vitt eftersom det i nuläget dominerar totalt i vardagsrummet. Blir det bra tror ni?
    Vitrinskåpet är antikbetsad furu.

• Svar på tråden Vitrinskåpet MARKÖR från ikea, kan man måla det vitt?
  • barasara

Jag tror att det kan bli bra, har faktiskt suttit i samma tankar. Har vitrinskåpet och tvbänken...Jag kan inte tänka mig varför det inte skulle bli bra. Man får säkert göra ett par strykningar för att det ska täcka helt, men jag tror det skulle bli jättebra.

Stolt mamma till Delia 060131
  • annhan

Tack för ditt svar!

Ja det borde ju bli bra med ett par strykningar. Tror jag med. Funderar dock på hur man ska göra med den tunna skivan som är baktill, som dekoration. Fäster färgen på den tro?

• Novus

Slipa mycket så är det säkert inga problem. Men det finns ju en serie som är ganska lik markör som är vit

• barasara

jag tror inte att det är något problem med att färgen skulle fastna. Det gör det tror jag.

Stolt mamma till Delia 060131
  • AnkarRoS

Man kan också klä skivan bakom i en diskret tapet om man vill ha gammaldags känsla, man ser ju ofta det på äldre vitmålade möbler, att det sitter någon ljus, kanske svagt randig tapet bakom. Ikea hade någon vit möbel som såg ut så, vet inte om den finns kvar. Men vet ju inte om det är den looken du är ute efter.

• Slarva

Ursäkta ts om jag tar plats i din tråd, men jag är lite intresserad av att höra vad ni använder för färg och hur ni gör när ni målar era möbler?!
    Använder man någon grundfärg om man inte slipar eller?

• annhan

Jag slipar med sandpapper, grundar med vit grundfärg (vet inte vad färgen jag använde sist heter) och sedan brukar jag köra två strykningar med vit halvblank färg. Använde en nyss från Flügger som var bra.

Använder man grundfärg och den fäster bra behöver man nog inte slipa i och för sig.

• Slarva
    annhan skrev 2007-07-25 13:39:24 följande:
    Jag slipar med sandpapper, grundar med vit grundfärg (vet inte vad färgen jag använde sist heter) och sedan brukar jag köra två strykningar med vit halvblank färg. Använde en nyss från Flügger som var bra. Använder man grundfärg och den fäster bra behöver man nog inte slipa i och för sig.
    Okej! Tack för svaret!
  • musli

Kör med färg från Rusta och grundar med samma, sitter som berget och blir jättesnyggt!

• Novus

Målartvätt är bra för att färgen ska fästa bättre!

• angelcry

Vi köpte badrumsskåp i samma trä från Ikea och dom målade vi vita och det blev mycket bra.

Amor vincit omnia
Svar på tråden Vitrinskåpet MARKÖR från ikea, kan man måla det vitt?