• Sallybally

Fler som är vansinnigt rädda för spindlar!??

Hej!

Jag är så jävla rädd för spindlar!

Varför vet jag inte. Jag vet att de inte kan göra mig något, och jag vet att de inte är farliga (dem spindlarna vi har i Sverige). Men ÄNDÅ håller min rädsla för spindlar på att ta över mitt liv. Det låter kanske löjligt och ni kanske har nära till skrattet. Men för mig är det verkligen blodigt allvar.

Jag vaknade imorse när min sambo skulle gå till jobbet, och efter han hade gått så såg jag en spindel i taket, i mitt sovrum och då fick jag sån ångest... Jag var tvungen att döda den själv, eftersom jag var själv hemma. Jag tog ett cd-fodral och mosade den.

Sen satt jag i soffan, i 20 minuter och bara grät...

Det slutade med att jag inte kunde vara kvar i lägenheten, så jag gick hem till min bror. Då var klockan 6 på morgonen.

Nu är jag hemma igen. Klocka är 9.15. Jag har bäddat nya sängkläder, för att ens kunna ligga i sängen i sovrummet. Det är sjukt. Jag känner mig jättetrött, jag vill gå och lägga mig och sova en stund, men jag drar mig för att gå in där.

FINNS DET NÅGON ANNAN HÄR SOM KÄNNER SAMMA RÄDSLA???

Va fan ska jag göra??

/ SALLY

• Svar på tråden Fler som är vansinnigt rädda för spindlar!??
  • Saara

Jag känner igen mig exakt i vad du skriver. Jag har oxå varit hysteriskt rädd för spindlar. Hade jag en spindel i min lägenhet så blev jag hysterisk och grät och kunde inte vara kvar hemma. Även efter att nån tagit bort den så hade jag jätte svårt att gå och lägga mig efteråt eller bara sätta mig i soffan, känndes som det fans spindlar överallt.

Jag gick på en fobikurs och det kan jag verkligen rekommendera dig att göra. Jag gillar fortfarande inte spindlar men jag kan ta bort en om jag får en hemma och sen är det inget mer med det. Jag blir inte hysterisk och paraslyserad längre.

Jag förstår hur du känner dig och det är verkligen inget roligt, sen blir det inte bättre av folks kommentarer att
    -det är ju bara en liten spindel, den kan inte göra dig nått..

Nää det vet man ju egentligen men det är ju just det som är fobi..man är rädd för nått som man egentligen inte har nån anledning att vara rädd för.

Prova fobikurs..det kommer hjälpa dig!!

Lycka till!

• Sallybally
    Saara skrev 2007-07-25 09:32:33 följande:
    Jag känner igen mig exakt i vad du skriver. Jag har oxå varit hysteriskt rädd för spindlar. Hade jag en spindel i min lägenhet så blev jag hysterisk och grät och kunde inte vara kvar hemma. Även efter att nån tagit bort den så hade jag jätte svårt att gå och lägga mig efteråt eller bara sätta mig i soffan, känndes som det fans spindlar överallt.Jag gick på en fobikurs och det kan jag verkligen rekommendera dig att göra. Jag gillar fortfarande inte spindlar men jag kan ta bort en om jag får en hemma och sen är det inget mer med det. Jag blir inte hysterisk och paraslyserad längre.Jag förstår hur du känner dig och det är verkligen inget roligt, sen blir det inte bättre av folks kommentarer att-det är ju bara en liten spindel, den kan inte göra dig nått..Nää det vet man ju egentligen men det är ju just det som är fobi..man är rädd för nått som man egentligen inte har nån anledning att vara rädd för.Prova fobikurs..det kommer hjälpa dig!!Lycka till!
    Tack så hemskt mycket! Det känns skitskönt att läsa det du skriver. Att jag inte är ensam och att man faktiskt kan bli av med det, så att man får ett skäligt liv igen...

Jag ska kolla upp det här med Fobi-kurs.

Hur fungerade den?? Kursen.
  • Saara

När jag gick så var det som en psykolog ungefär, eftersom en fobi faktist är psykiskt. Han tar det steg för steg. Först pratar man om hur man känner det och när man har kommit så långt så får man börja mötet med spindlar.
    Det låter säkert skitläskigt för dig nu att veta att du ska "hålla på" med spindlar men man tar det i den takten man klarar av och tids nog så gör man det. Sista gångerna hade jag en spindel som kröp i min hand..vilket jag bara fick panik på av att bara tänka på innan jag gick kursen men det gick bra!

• Hemliga 72an

Jag är också livrädd för spindlar! Som tur är har inte mina barn tagit efter mig så det är dom som sköter "dödandet".

• Sallybally
    Saara skrev 2007-07-25 19:51:46 följande:
    När jag gick så var det som en psykolog ungefär, eftersom en fobi faktist är psykiskt. Han tar det steg för steg. Först pratar man om hur man känner det och när man har kommit så långt så får man börja mötet med spindlar. Det låter säkert skitläskigt för dig nu att veta att du ska "hålla på" med spindlar men man tar det i den takten man klarar av och tids nog så gör man det. Sista gångerna hade jag en spindel som kröp i min hand..vilket jag bara fick panik på av att bara tänka på innan jag gick kursen men det gick bra!
    Okej. Nä, jag blir faktiskt inte rädd när jag hör det, men visst fan tycker jag det låter skitäckligt, att ha en spindel som kryper i handen. Men mitt mål är att kunna göra så. Asså, jag vill kunna göra det, därför jag pallar inte ha det som jag har det idag. Livet blir ju helt begränsat.

Var det en stor "husdjurs-spindel" då, eller en vanlig "Sverige-vild-spindel"??

Konstigt nog så känner jag mig mer rädd för små äckliga vanliga spindlar, än de där stora som man kan ha som husdjur. Jag vet inte varför. Kanske för att dem är lättare att se, om de skulle krypa iväg. En liten spindel har man mindre kontroll över, den kan liksom krypa in var fan som helst, det kan ju inte dem stora.
  • Vintersjäl

Här har ni en till! Fast jag är inte så modig att jag vågar döda spindlarna som jag ser... För ett par veckor sen ringde jag en nära vän som så snällt fick traska upp till mig 4 på morgonen för att slå ihjäl en spindel åt mig Tur att man har snälla vänner!

• Sallybally
    sommarfluga skrev 2007-07-27 15:09:45 följande:
    Här har ni en till! Fast jag är inte så modig att jag vågar döda spindlarna som jag ser... För ett par veckor sen ringde jag en nära vän som så snällt fick traska upp till mig 4 på morgonen för att slå ihjäl en spindel åt mig Tur att man har snälla vänner!
    Hehe, ja det var verkligen en snäll vän. Jag kan inte påstå att jag har lätt för att döda dem jävlarna själv, men om jag är själv hemma så MÅSTE jag döda den. För om jag blir av med den (om den springer och gömmer sig...), så kan jag inte vara i lägenheten på flera dar. Usch, jäkla spindlar.

Jag tycker t.o.m. att det är jobbigt att skriva "ordet". Det kryper i mig. Isch...
  • Vintersjäl

Jag håller med dig. Vanligtvis brukar jag fly fältet helt och hållet tills nån snäll person har lust att döda spindeln åt mig. Förstår att det här låter fjantigt för andra, men har man spindelfobi så har man!

• Vintersjäl

Åh herregud... Jag satt och skrev lite på tangentbordet och sen såg jag något i ögonvrån som kröp precis vid tangentbordet. Och vad var det? Om inte en såndär äcklig spindel med långa ben Jag trodde jag skulle få en hjärtattack och dö på plats!

• Sallybally

Du, jag tänkte den tanken då när vi pratade om det, att; Tnk om det kommer en jävel här nu...

Fan va sjukt. Precis som jag hade nån telepati med "din" spindel, haha.

• EW85

Här är en till med spindelfobi. Kan inte titta på dom.. så äckliga. Dom kan ju inte skada oss människor, men de är så små och snabba, det är nog det som är äckligast, att de lätt kan gömma sig.

• KeChi

Jag kan inte sova om det är en spindel i taket..då vill ja hellre se att den är död..det kanske låter grymt..men så vill ja!

I morse när ja diskat ur en stekpanna och skulle lägga ner den i kastrullådan så var det en jättespindel däri..ja trodde ja skulle dö..
    Tog MASSOR av hushållspapper å mosade den fan..sen spolade ner den i toan...*rysa*

Svar på tråden Fler som är vansinnigt rädda för spindlar!??