• Lulu la Nantaise

Frankrikes femmes fatales.

Sâ var det dags att göra en ny trâd för oss som bor i Frankrike !
    Även ni som ska flytta hit eller som bara har frâgor är sâklart ocksâ välkommna.

Just nu är väl dom flesta pâ semester men vi är snart tillbaka till "La Rentreé" med nya krafter

• Svar på tråden Frankrikes femmes fatales.
  • Lulu la Nantaise

Jag har försökt länka in den nya trâden till alla
    men som vanligt krânglar det (kan bero pâ att jag inte är ngt datageni ) hoppas alla hittar hit iaf

Vi âker inte pâ semester förrens den 5 Aug ,jag antar att man fâr stâ ut med ännu mera regn tills dess.
    Fy vad trâkigt det är att bara vara inne

Finns det nâgon bakexpert som vet vad Froment är eller tom vet hur man bakar bröd sâ det blir som Pain Tradition (lite segt bröd med stora lufthâl i )

Ha det bra allihopa hoppas ni fâr lite sol !!

• ToZa

Tack tack för meddelandet !!

Hur är vädret i paris ? någon som vet ?

Tu avez été fait pour moi
  • Laurentia

Farine de froment är helt enkelt vanligt vitt vetemjöl. Det finns olika typer (T45, T55, T65, ...), där siffran anger askhalt, dvs hur mycket som blir kvar om man hettar upp mjölet till 800° (osäker på temperaturen). Ju lägre askhalt, desto finare mjöl. T45 används till bakverk och kakor (pâtisserie), T55 till vanligt bröd och T65 till pain de campagne/tradition. Högre än T65, typ T110 motsvarar nog ungefär grahamsmjöl. Jag tror att T45 motsvarar vad som säljs som kärnvetemjöl i Sverige.

Jag brukar läsa på pappret man köper baguetten i (Rétrodor och liknande) och har då lärt mig en del regler för att en baguette skall få kallas Pain de tradition. Bl.a. får inga andra ingredienser än mjöl, vatten, salt och jäst användas. Hemligheten ligger alltså i hur man gör... Min gissning är att man bör använda surdeg (som vilat minst över natten), att degen skall arbetas riktigt ordentligt och jäsa lååångsamt.

Och nu har jag alltså genom att svara utgett mig för att vara såväl femme fatale som bakexpert... Inte illa!

• Annaïck

hej

äntligen lite blå himmel i Caen. Väntar fortfarande på den riktiga sommaren. Får se om den finns i Österrike - vi ska dit på två veckors semester i Vorarlberg. Hoppas jag har energi för promenader i bergen jag som är gravid och allt

• Pistou

Salut les filles!

Nu är vi tillbaka i Frankrike efter 2 1/2 vecka i Sverige. Fasligt vilket regnväder! Översvämnngar, förstörda källare, avstängda motorvägar och järnvägar. Men några soliga dagar blev det trots allt. Har förtsått att vädret i Paris inte varit något vidare heller.

ToZa: Just nu är det mulet, men det ska bli soligt och upp till 23 grader i eftermiddag enligt Météo France. 

Vi har passat på att köpa ett ordentligt svenskt regnställ till Elliot i riktigt galonmaterial ( ni vet "qualité suédoise" ) och kom hem med betydligt mer än vi åkte dit med. Elliot fick en massa fina presenter från släktingar och vänner trots att det inte var hans födelsedag. Ibland är det en fördel att vara den första bland syskon och kusiner som får barn. 

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Enji

Hej tjejer

Ja, som sagt vädret i Sverige är inget och längta till för tillfället. Regn, regn och åter regn. Jag går på semester i mitten av augusti och hoppas solen hinner hitta hit tills dess...

Pistou -> Det var jättekul och ses när ni var hemma. Hoppas hemresan gick bättre än hitresan. Vi får väl se när vi ses nästa sväng

Kram kram

• Iamia

Instämmer med er andra, så tråååkigt väder här i Sverige!
    Jag e ju mammaledig med Ella nu...det är myspys men visst hade det varit ännu bättre om man inte fick gå runt med regnskydd på vagnen o paraply i näven hela dagarna!

Lilltjejen växer i ett hejdundrande tempo, det är så kul att se alla små (och stora!) framsteg som sker varje dag...

Kram på er allihopa

• Nath

Här i Mulhouse har vi mer tur med vädret, efter en regn period så har solen kommit tillbaka och idag är det riktigt fint. ska visst bli riktigt varmt också.
    Tänkte fråga er om lite tips.... är ju nu gravid med nummer två och det blir en liten kille till. nu har vi ett enormt problem med att hitta ett namn. ett som låter fint på både svenska och franska. sambon vill helst ha ett svenskt pojknamn. själv kommer jag inte på något... största sonen heter Linus..
    Kom gärna med lite förslag.

ledsen om jag gick helt off side med min fråga.

• Pistou

Hej Nath:
    Grattis till lillebror! Så spännande att välja namn! Det är faktiskt inte helt enkelt att hitta pojknamn som funkar både på franska och svenska. Vad tror du om Kasper, Bastian eller Timothy (Tim), eller kanske Adrian?

People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Frankrikes femmes fatales.