Farine de froment är helt enkelt vanligt vitt vetemjöl. Det finns olika typer (T45, T55, T65, ...), där siffran anger askhalt, dvs hur mycket som blir kvar om man hettar upp mjölet till 800° (osäker på temperaturen). Ju lägre askhalt, desto finare mjöl. T45 används till bakverk och kakor (pâtisserie), T55 till vanligt bröd och T65 till pain de campagne/tradition. Högre än T65, typ T110 motsvarar nog ungefär grahamsmjöl. Jag tror att T45 motsvarar vad som säljs som kärnvetemjöl i Sverige.
Jag brukar läsa på pappret man köper baguetten i (Rétrodor och liknande) och har då lärt mig en del regler för att en baguette skall få kallas Pain de tradition. Bl.a. får inga andra ingredienser än mjöl, vatten, salt och jäst användas. Hemligheten ligger alltså i hur man gör... Min gissning är att man bör använda surdeg (som vilat minst över natten), att degen skall arbetas riktigt ordentligt och jäsa lååångsamt.
Och nu har jag alltså genom att svara utgett mig för att vara såväl femme fatale som bakexpert... Inte illa!