• Marie J

Betalda dagar vid begravning?

Vad är det som gäller när ens morfar dör och det är dax för begravning? Räknas han som nära anhörig och man iom det får dagarna betalda?
    Om man har en lång resväg, hur många betalda dagar får man då?

• Svar på tråden Betalda dagar vid begravning?
  • PyretS

Jag är inte säker, men jag tror att ens morfar räknas som nära anhörig och jag tror att man bara får en dag betald.

• Kofttanten

Beror på vilket avtal du har

• Anna1111

Det beror på vilket avtal. På mitt jobb får vi upp till 2 dagar betalt och till nära anhörig räknas morfar. På min sambos jobb vet jag inte hur många dagar de får betalt men där avgör man själv vem som är nära anhörig.

• tjej mamman

Föräldrar,syskon,barn,make eller sambo och far och morföräldrar räknas som nära anhörig.

• Fru Humla

när min farmor dog fick jag en permissionsdag...
    tror inte du kan få flera utan bara själva dagen och morfar är nära anhörig.

• tjej mamman

Nr min pappa blev sjuk och dog fick jag 10 dagar med full lön.

• Mickis74

Beror helt på vilket avtal din arbetsgivare har tecknat.

I Kommunals avtal står det "som nära anhörig ses EXEMPELVIS"...o så räknar det upp olika släkt/familjemedlemmar. Just detta ordet "exempelvis" gör att det öppnar upp för diskussion om vem som är nära och inte.

Man kan ju ha en faster eller moster som är mer nära anhörig än sina egna föräldrar.

Morfar borde dock räknas som nära anhörig kan jag tycka.....dom kommer ju ändå näst efter föräldrarna.

• Mickis74

tillägg: Vi har max 10 dagar per år ledigt med lön för sån här ledighet. Arbetsgivaren som avgör när och hur mycket man får.

• alvasmams

beror helt på jag jobbade tidigare inom kommun när min mormor dog men räknades iten som nära anhörig til henne eller min farfar heller för den delen. men hade en juste chef som gav mig betalt iaf trots hon enligt avtalet har rätt neka mig.

• Mickis74

o nu pratar jag Kommunals avtal för oss som jobbar i Kommun och Landsting.

• Marie J

okej, tack för era svar.
    det gäller inte mig själv, utan min kompis blev nekad detta och jag tyckte det var konstigt.....
    Dom gör lite som dom villpå det där företaget så jag litar inte riktigt på när dom nekar honom det... ska be honom kolla upp det mer noga.

Svar på tråden Betalda dagar vid begravning?