• MissArabianL

Ge råd. Problem med styvdottern!

Jag bor med en man som ahr en dotter som är 13 år. Denna tjej är ja väldigt rebellisk! Det hon tycker och säger är lag! Eller vill attd et ska vara så. OM då jag skulle säga något blir hon rasande och kan inte förstå hur hennes pappa kan tillåta mig säga så till henne. (detta har varit vid stora bråk, annars blir hon "endast" sur)
    En insident i lördags var när vi hade gäster, hon satt som vanlig och bara sura, och när klockan började bli mycket sa hon högt och nu ska ni åka hem! Jag blev helt paff, pappan låttsades som han inte hörde... I efterhand säger han att han inte hört det ?!
    Vi har för tillfället väldigt stökigt hemma och jag och min sambo blir oväns varenda dag pga av hans dotter och fd. Då denna bara spelar på dotterns linje att vi inte är kloka istället för att försöka hjälpa till.
    Vi har en son tillsammans som är 1 1/2 år. Jag vill inte att denna pojk ska växa upp och bli å härt otrygg som denna flicka är! Vad gör man.
    Vårat förhållande hänger på en skör tråd, finns ingen kärlek mer som förr!!
    Ska bara tillägga att vi har pratat många gånger med denna tjej om vad som är fel Hur vi ska hjälpa henne men nu är det bara KAOS!!
    Goda råd tack !!

• Svar på tråden Ge råd. Problem med styvdottern!
  • Therese33

Tycker att du skall sätta dig i lugn och ro med din man och förklara hur du vill att allt skall vara och sedan får han säga sitt. Sedan får ni komma fram till en kompromiss tillsammans och ta detta med styvdottern och förklara vad som gäller och följer hon inte era regler så får det bli "bestraffning" såsom indragen veckopeng, ingen dator mm... Det är jätteviktigt att hon får en fast hand och där måste din man vara stark.

• nattfly

håller med Therese 33

du och din man måste verkligen hålla ihop och stå enade och ha fasta regler för tösen

han måste visa henne att han står bakom dig också att du känner att du har hans stöd med

jag vet inte hur det är med eran tös men min erfarenhet är att
    töser i den åldern ofta är revirhävdande mot styvmamman och visar det på ett surt och aggresivt sätt
    och det är även en massa hormoner i omlopp

i mitt fall så lyssnade inte min föredetta man från början utan valde att vara tyst eller försöka släta över vilket fick konsekvensen att hon spelade ut oss mot varandra ännu mer
    och jag fick vara den elaka styvmodern

så den som kan stoppa det är hennes far

Svar på tråden Ge råd. Problem med styvdottern!