Undersköterskor kan ni titta hit!!!! (och ni som jobbar inom hemtjänst & äldrevård i allmänhet)
Jag håller på och funderar jättemycket på vad jag vill jobba som.
Vet bara att jag vill jobba med någon form av vård men vet inte riktigt hur.
Tänker mycket på undersköterska, men vet inte så mycket om yrket.
Så jag tänkte ge er några frågor om ni kanske vill svara.
Vill gärna att ni som inte har nån utbildning men jobbar inom hemtjänst eller liknande ändå svarar... då jag är nyfiken på att prova lite inom hemtjänsten.
HUr länge har ni jobbat som undersköterska?
Var jobbar ni som undersköterska? Dvs typ akuten, sjukhus i allmänhet, förlossning, ålderdomshem, gruppboende etc
Vad har ni för arbetsuppgifter?
Vad har ni för arbetstider? Jobbar ni heltid eller deltid? Är det svårt att få ihop heltid?
Vad har ni för utbildning? /Hur gick vägen till undersköterska-yrket?
Vad är det värsta med jobbet?
Vad är det bästa med jobbet?
Är det jobbigt och äckligt att torka bajs och spyor etc?
Är det jobbigt/"pinsamt" att tvätta och duscha någon av det motsatta könet? (dum fråga jag vet, men jag tänker mig att det kan kännas lite "underligt" att tvätta snoppen etc på en karl)
Får man ont i kroppen/är det mycket påfrestande fysiskt?
Är det påfrestande psykiskt?
Vad gör man för att förhindra så mycket som möjligt att det ska va påfrestande fysiskt?
Kan du tänka dig att jobba med detta hela livet, eventuellt en lång tid framöver?
Är det mycket ensamarbete eller är det teamwork?
Vad har du i lön? Hur är ob? Blir det mycket nattarbete?
Något tips till lilla mig som funderar på detta yrke?
Själv är jag intresserad av detta för att jag alltid tyckt om att vara en hjälpande hand så att säga och älskar att träffa människor och ta hand om folk... men tycker att det känns lite jobbigt med den långa utbildningen till sjuksköterska, även om jag kanske kan tänka mig det senare.
Om man är utbildad undersköterska och sen vill gå vidare till sjuksköterska, kan man "fortsätta" nånstans då eller måste man börja från början precis som alla andra?
Hoppas nån har ork och tid att svara på allt detta...
eller i allafall på en och annan fråga.
Tack på förhand!