• olivia04

DS Translokation 21

Hej! Undra bara om det finns ngn här på FL som har denna uppsättningen utav trisomi 21."translokation 21" endast ca 4 %. Har pratat med många föräldrar i vårat avlånga land. Men inte hittat någon ännu.Våran dotter har just denna uppsättning utav ds. Är bara lite nyfiken!! Vi älskar våran dotter oerhört mycket, därför spelar det ingen roll vilken kromosom som sitter här eller där. Hade vartkul att komma i kontakt med ngn!!

• Svar på tråden DS Translokation 21
  • Zkruttan

Hej!
    Vår dotter har translokations trisomi 21! Tova är 2 år i september och hennes extra 21:a sitter på kromosom 14.
    Inboxar dig också!

Kram

• KARINbebisSONNY

hej min dotter har vanliga >DS trisomi 21, men är inte translokationstrisomi ärftligt?? alltså stor risk för nästa barn att få DS också? nyfiken..

kram!

• Zkruttan

Translokations trisomi kan vara ärftlig men behöver inte vara det.

• cmolin77

Hej
    Vince har Translokation 21;21, är det samma som Olivia??? Åhh vad spännande isåfall!
    Vet en till här på FL som har 21;21...

• KARINbebisSONNY

vad e drt för skillnad på ettbarn med translokations trisomi och vanlig trisomi?

• cmolin77

På barnen vet jag inte, men det är skillnad på den genetiska uppbyggnaden.

På Vince som har Translokation 21;21 så har han två ihopväxtra kromosom 21, så lite mer än 1 kromosom 21, plus en annan hel 21a. Så han har liksom mer än 2, men totalt sett fortfarande 46 kromosomer. Lurigt. Svårt att förklara med ord, lättare på papper. 21;21 är den enda form av DS som om mamman eller pappan är bärare av den genen (dvs mannen eller kvinnan har redan 2 ihopväxta 21or) så kan man BARA få barn med DS. Det blir liksom alltid det paret plus en till under befruktningen.

Klicka här så ser du hur vår familj ser ut på gen-pappret

christinamolin.wordpress.com/2007/01/18/translocation-trisomy-21robertsonian-trisomy-21/

• KARINbebisSONNY

ja men om mannen eller kvinnar redan har två ihopväxta 21or så har väl de också downs...???

• cmolin77

Nä de har bara 2 21or, men de har växt ihop.

• cmolin77

Du har ju också 2st 21or, men de sitter inte ihop. Så när du blir gravid för du ju vidare 23 kromoosmer från dej och mannen 23 från sej, totalt 46. OM du var balanserad bärare av Translokation 21,21 skulle du föra vidare två ihopväxta 21a kromosomer, plus att mannen skulle lägga till en tredje. Då blir det translokation 21;21. Naturligtvis kan det också va mannen som är bärare också

• tittis

Min Clara har oxå translokation 21.14.

• KARINbebisSONNY

ahaaaa, nu e jag med, intressant det där... en hel vetenskap!

• olivia04

Hej! Vad kul att ni svarade. Detta ämne är mycket intresseant tycker våran familj. Våran dotter Olivia har translokation 21. Men vi är inte bärare någon utav oss. Endast 50% är bärare.

Svar på tråden DS Translokation 21