• Anonym

är jag alkis?

Hmm.. En fråga.

Jag tycker om vin men är jag alkoholist om jag dricker ett glas vin varje dag?

Jag tycker bara att det är mysigt och avslappnande med ett glas vin men dt känns som att min familj tittar snett på mig för det:( vad tycker ni?

• Svar på tråden är jag alkis?
  • Linda1976

Spontant: nej - ett glas vin om dan gör ingen till alkis. Isåfall skulle alla söder om Alperna vara alkis.

Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • susye

läste just idag en artikel om detta o drack man inte merän 1 ½ flaska vin i veckan var man inte i farozonen stod det men varje dag även om det är lite är rätt verklighetsfrämmande för mig personligen

• Ch Belair

Klarar du dig utan vinet eller är det något du måste dricka varje dag? Om du känner ett behov av att du måste ha det där vinet fär att slappna av, ja då är det kanske ett problem.

• Ch Belair

Tycker inte det handlar om mängden utan om varför.

• Fia Lundbom

Nej - inte är du alkis för ett glas vin om dagen. Det är bara nyttigt !
    Möjligtvis om du drog i dig en flaska, blev berusad, fick minnesluckor och måste ta dig en återställare dagen efter.

• Anonym (me)

Vet inte om jag skulle kalla dig alkoholist, men tar man alkohol för att det är avslappnande tycker jag det är en varningssignal.

Att sen dricka regelbundet, oavsett mängd tror jag gör att du löper stor risk att bli beroende.

Jag har alkoholister i min närhet och vet att börja dricka folköl varje dag ledde till alkoholism.

• Fia Lundbom

Nu under semestern blir det vin nästan varje dag till maten. Jättegott ! Jag har inte haft en tanke på att jag skulle vara alkis för det, och då blir det oftast inte bara ett glas...

• Anonym

Se om du klarar av att ha en torr månad , klarar du det så är du inte i mina ögon en alkis , men mista lilla känning så bör du nog se över drickandet , även om det bara är ett glas ...

Min mamma drack så ... ett glas om dagen .... idag dricker hon inte längre alls, men läkarna gav henne varningsklockor .... en del pga levern o en del pga hur hon kände sig..

• Anonym

Haha..det kan gå dagar utan att jag dricker ett glas vin så jag kan klara mig utan dt men helst skulle jag vilja dricka ett glas vin varje dag, och jag dricker väl för att jag gillar rött vin och tycker det är avslappnande.. Ibland blir det 2 glas,fan jag vet inte om jag är alkis eller inte:( nu har jag fått pengar och sitter och tänker på om jag ska ner till systemet och köpa vin..

• Jennaz

För mig personligen så hade jag ansett mig vara alkis om jag drack ett glas vin per dag, men jag dricker alkohol MYCKET sällan, kanske 2-3 ggr på ett år. Rent generellt så tycker jag nog lite som de andra, mår du dåligt om du inte får det där glaset en dag? Tänker ofta du på din stund i lugn och ro med vin som du tar varje dag? Det är större varningssignaler än statistik som säger max 1½ flaska per vecka!

• Anonym (me)

Jag tror inte många har en tanke på att bli akoholist utan att det är något som tyvärr bara kommer.

En del har benägenhet för det, oavsett mängd, då man idag vet att det är en sjukdom och även ärftlig sådan.

Min svärmors väninna drack lite vin här och där och det tog inte mer än 8 månader förrän hon var helt nedsjunken och idag kan hon inte dricka en droppe akohol.... trist men sant!

• Jennaz

Fast att du startar en sån här tråd och sitter och funderar på att gå till systemet när du fått pengar tycker jag är = varningssignal!!!

• Milve

Hej!
    Det är inte mängden, sorten eller med vem du dricker. Den som hanterar alkohol funderar inte på om den dricker för mycket. Den som funderar kan fråga sig själv om den har en "Önskan att sluta" sedan har du svaret. Det är bara du själv som vet!

Anonym skrev 2007-07-25 13:31:06 följande:
    Hmm.. En fråga.Jag tycker om vin men är jag alkoholist om jag dricker ett glas vin varje dag?Jag tycker bara att det är mysigt och avslappnande med ett glas vin men dt känns som att min familj tittar snett på mig för det:( vad tycker ni?
Svar på tråden är jag alkis?