• Anonym

Orolig! Livmodertappen. bilder önskas!

Nu e jag ingen expert men när jag tittar på mitt underliv med en spegel (o känner efter) så verkar det som om min livmodertapp befinner sig i öppningen!! Den syns alltså!
    När man e gravid ska den väl vara högt högt upp?!
    Är detta nåt jag ska vara orolig för tror ni???
    Jag menar den blir ju minst sagt delaktig när vi har samlag....

Nån som har nån länk som visar en bra bild på kvinnans underliv?? Alltså en tecknad med beskrivningar! inge annat...

• Svar på tråden Orolig! Livmodertappen. bilder önskas!
  • Anonym

Glömde säga, är i v27... blir orolig för att bebisen ska komma för tidigt...

• Anonym

Inte ska den väl synas?? snälla nån??

• therreh

inte tror jag att den syns. måste nog vara nåt annat du ser väl?!

• bobolina

det är nog inte tappen du ser, vi har många veck och flappar...men om du är orolig..gå till din mödravård och kolla upp det:)

• Anonym

Jag hoppas det... men det som syns har helt annan struktur än resten....
    Hoppas ingen tar illa upp om jag blir lite detaljerad nu..
    i alla böcker jag läst är det väl området där g-punkten ska sitta (det som e lite "knottrigt") som verkar ha flyttat ner... det e alltså nåt som är i öppningen.. ser helknäppt ut...

• Anonym

Kanske är det ett framfall du har.. Jag har det och delar elller nästan hela livmodertappen tittar ut genom min öppning.. Men när man lägger sig ner så går den tillbaka till ursprungsläget.. och när jag var hos gyn i torsdags så talade jag om det för läkaren och han ville kika på det.. Och visst är det livmodertappen men har du inga besvär av det så görs det inget.. Man kan få besvär som tyngdkänsla med mera.. Men så länge du inte har besvär behöver du nog inte oroa dig..

detta fick jag på en annan sajt! så tydligen kan det vara så! tack i alla fall tjejer!

• therreh

nej, jag har svårt att tro att livmodertappen hänger ut. har du inte känt förut hur högt upp den sitter?!

• Anonym

Therreh gå in på niomånader o läs om framfall där!

Tror nog jag har det för det beskrivs precis som det jag upplever!
    Och jo tydligen kan livmodertappen/livmoder halsen "falla ut" när man har framfall...

• Anonym

Vad är livmoderframfall och vad kan förebygga det?

Livmodern hålls uppe och på plats av ligament som fäster i omgivningen och bäckenbottens muskler. Vid förlossning och stigande ålder kan upphängningssystemet tänjas ut och musklerna bli försvagade.

Bästa sättet att förebygga livmoderframfall är knipövningar där man blir medveten om dessa muskler och deras funktion och kan träna upp dem.

Trots att man övar flitigt kan det ändå hända att man drabbas av livmoderframfall, vilket leder till att livmodern sjunker så att livmodertappen närmar sig slidöppningen eller i svårare fall når till, eller utanför, slidöppningen. Ibland kan livmoderframfall vara förenat med att främre slidväggen och urinblåsan (cystocele) och/eller bakre slidväggen och ändtarmen (rektocele) buktar ner.

från netdoktor!

• therreh

nu har jag läst på 9mån. kan ju säga att jag är grymt rädd för att få framfall!! vet med mej att jag kniper dåligt, men jag tycker det är svårt. men sen kan jag ju trösta dej med att du kanske inte behöver ha framfall för att kroppen ser ju annorlunda ut efter man fött barn (om du gjort det?). min bm sa sist att allt såg fint ut, bara att jag inte knep så hårt, men att musklerna fanns där ;)

Svar på tråden Orolig! Livmodertappen. bilder önskas!