• Smilla75

snitt pga sekundär värksvaghet - snitt igen?

Ni som snittats tidigare pga att ni inte öppnade er till 10 cm, dvs sekundär värksvaghet, hur resonerar ni vid kommande förlossningar? Vill ni försöka föda vaginal och har ni då någon plan för det? Eller vill ni snittas igen och i så fall varför?

• Svar på tråden snitt pga sekundär värksvaghet - snitt igen?
  • Lill Tjoffis

jag hade primär värksvaghet dvs inga egna värkar alls. Vad innebär sekundär värksvaghet?

Tror nog att jag vill försöka föda vaginalt om det nu blir en andra gång. Funkar det inte då heller så slipper jag ju ligga där o kämpa i onödan. Då vet man ju... 

♥ Elis o6o9o1 ♥
  • Smilla75

Sekundär - att man först öppnar sig med god progress men sedan har man bara pinvärkar som inte leder framåt.

Du gör alltså en förlossningsplan innan tillsammans med barnmorska eller?

• Mymamma

Jag vill absolut föda vaginalt! Läkaren som snittade mig sa att det inte behövde betyda att det blir likadant igen....jag hade ju redan gjort en massa värkarbete (45 tim). Kommer dock att ta upp med bm att det inte får dra ut på tiden så där igen, då får de lika gärna snitta mig......var så slut.

• Mimer

Hade primär värksvaghet förra gången som slutade med snitt. Nu är jag i v 35 och har gjort en plan med fl-läkaren på sjukhuset jag ska till och skrivit en födelseplan om att jag vill försöka föda vaginalt, under förutsättning att det fortskrider som det ska osv. Känns tryggt.

Var först inställd på planerat snitt, men efter samtal m läkare o bm så ändrade jag mig sakta och är nu laddad inför att få föda vaginalt. Vill gärna slippa allt efteråt med snittet, ha ont osv. Är inte emot snitt annars, men med barn hemma och en bebis så vill jag vara mera rörölig och inte ha så ont som jag hade efter snittet.

lycka till

Svar på tråden snitt pga sekundär värksvaghet - snitt igen?