• HelenaM

Svinkoppor?

Hur har svinkoppor yttrat sig på era barn? Var på vårdcentralen igår och visade upp min 19-månaders som fått röda prickar/blåsor och hon trodde att det kunde vara det men var inte säker...
    Här började det som små röda prickar på skinkorna runt analöppningen i måndags morse och igår hade han även fått en del på händerna och fötterna. Vissa av dem på händerna och fötterna ser ut som blåsor/finnar men de på skinkorna är bara röda små prickar...

Ska svinkoppor liksom bli blåsor som vätskar sig på en gång eller? Kliar de alltid, för sonen verkar ej besvärad? Tips för att bli av med dem?
    Kort och gott, erfarenheter? Tack på förhand!

• Svar på tråden Svinkoppor?
  • THR1972

kan yttra sig lite olika.
    För min del yttrade det som en liten röd prick på ena handen...
    för äldsta dottern yttrade det sig som en liten "finne"...som spred sig och spred sig och spred sig.
    M
    Alla mina koppor kliade inte men en del gjorde det, likadant hos dottern.
    På apoteket finns en salva som heter mikrocid som man kan smörja på, den är antibakteriell. Var extra noga med hygienen, byt handdukar och sängkläder. Svinkoppor sprider sig som en löpeld om man för smittan på ett "icke smittat område" på kroppen.

Jag hade tex en på ena handen och lyfte upp dottern under armarna...dagen efter hade hon blåsor under armen...

blir det stora områden eller extra "fula" blåsor/extra mycket blåsor kan man få en annan salva utskriven av läkare. I bland krävs antibiotikabehandling också...

• Mrs Vader

Höstblåsor tycker jag det låter som. Det hade min dotter för nån månad sen. Smittar som sjutton men är inte farligt. De kan även få blåsor i munnen så kolla det.

• HelenaM

THR1972: Tack! Ska nog åka iväg och köpa den salvan.. Konstigt att inte läkaren sa något om det? Hon sa bara att vi skulle badda med alsollösning

• HelenaM

Styrkekram: Varför tror du att det är just höstblåsor? Nåt särskilt du tänker på då?

• Proua Karu

Min son hade svinkoppor på skinkorna. Först var det bara små röda prickar som sen utvecklades till stora blåsor och såg riktigt hemska ut. Dem kliade inte, men det gjorde nog jätte ont när dem sprack och huden blev inflammerad. Han fick käka antibiotika till slut, det var första gången men han tog det ganska bra. Han var 1 år och 9 månader då. Ingen aning varifrån han tog hem smittan, han går inte på dagis men vi träffar ganska ofta andra barn på olika ställen och någon måste ju ha haft smittan. Man ska vara väldigt noggrann med handhygien, svinkoppor kan smittas till vuxna också.

• HelenaM

styrkekram: Ok! Jag ringde nyss till sjukvårdsrådgivningen och de trodde nog att det var höstblåsor eftersom svinkoppor har gul vätska och sonens blåsor är vita!

• italienskamamma

Kan vara lite olika. När sonen var 9 månader fick han koppor på ett finger så att hela fingret svullnade upp till dubbla storleken och var blått. De visste inte vad de skulle göra på VC så vi fick åka in med honom till akuten och där visste de inte heller, hade aldrig sett något sådant sa de, fick iallafall ligga kvar 2 nätter med honom medan de tog prover.

Nu får han koppor typ var annan månad på samma finger eller i ansiktet.....bara att vänta ut dem och ha honom hemma från dagis

• tmb83

Hej! när min son har svinkoppor hjälper det oftast att vara envis med alsollösning och god handhygien. För oss har det inte funkat så bra med microcid.

• Mrs Vader
    HelenaM skrev 2007-07-25 15:45:58 följande:
    styrkekram: Ok! Jag ringde nyss till sjukvårdsrådgivningen och de trodde nog att det var höstblåsor eftersom svinkoppor har gul vätska och sonens blåsor är vita!
    Aha men då är det ju lugnt. Smittar men är inte farligt som sagt. Lillan hade i munnen också så det gjorde såklart ont. Man får vara lite försiktig när man ger mat (om matlust finns alltså)och borstar tänderna.
  • Helfrida

En fråga bara... kan man få svinkoppor i munnen? Det är väl herpes? Eller har jag helt fel för mig? Svinkoppor är ju bakterier och herpes är virus.

Mamma till Vilmer 070119
  • Mrs Vader
    Helfrida skrev 2007-07-26 12:09:34 följande:
    En fråga bara... kan man få svinkoppor i munnen? Det är väl herpes? Eller har jag helt fel för mig? Svinkoppor är ju bakterier och herpes är virus.
    Tror inte man kan ha det i munnen nej.. Men vet inte säkert.
Svar på tråden Svinkoppor?