• Anonym

Jag har en mage som alltid låter :'(

Mitt problem är väl kanske inte så stort egentligen fast för mig har det alltid varit ruskigt jobbigt... Min mage låter jämt! :O När magen är tom, det vill säga att jag inte ätit på ett par timmar (men för den delen inte behöver betyda att jag är hungrig) knorrar den högt, vilket är skitpinsamt och gjorde att jag hatade att ha lektioner i skolan innan lunch eftersom jag skämdes så. Har lärt mig hur jag ska spänna (och trycka på) magen för att "kväva" ljudet fast det lär se ganska konstigt ut och dessutom är det inte helt pålitligt sätt.

Även när jag ska sova låter magen massor, fast det har jag släptt nu. När förhållandet till min pojkvän var nytt tyckte jag även det var riktigt jobbigt fast nu skäms jag längre inte inför honom.

Har någon samma typ av problem / vet orsak / har en lösning? Låt mig gärna få reda på det då Kan tilläggas att detta har hållt på i flera år tillbaka.

• Svar på tråden Jag har en mage som alltid låter :'(
  • Teskedsmamman

Japp! Min mage pratade JÄMT!!!

Lösningen var låglaktosprodukter... jag var laktoskänslig!

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror BF+2
  • Anonym

Nä, var det så alltså? Hrmm... Vad och vilka? Och hjälper det alltså!

• mirakelmamma

Jag skulle också testat med låglaktos eller laktosfria mjölkprodukter. Det låter som typisk "laktosmage".

• Teskedsmamman

Arla har låglaktos produkter och jag har vanlig creme fraish i maten t ex, även matlagningsgrädde, så länge jag kokar upp mjölkprodukterna verkar det fungera - fast vissa läkare säger att det inte ska fungera

Kolla runt på mejeriavdelningen, där finns massor!!! Valio har helt laktosfria produkter.

Allt jag har bytt ut är vanlig mjölk mot låglaktos, jag köper helst skånemejeriernas på Willys... Billigare än arlas, med tanke på att jag har en liten kille som bälgar i sig 1 liter om dagen.

Smör kör vi Becel och stekfett har jag mildas flytande...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror BF+2
  • Soulettes

Aha där fick jag en logisk förklaring. När jag gick i skolan lät min också konstant men sen började jag tycka illa om mjölksmaken och sen försvann ljudet. Men jag kopplade inte ihop det förrns nu. tack ska ni ha!

• Anonym

Laktosintolerans:

För personer som är laktosintoleranta hjälper det mot bullrig mage att begränsa och fördela mjölkportionerna.

Vilken mängd laktos man klarar utan att få reaktion ifrån magen är individuellt. Vissa kan dricka ett glas mjölk till maten utan problem och andra reagerar på mindre mängd laktos. Därför måste man själv prova sig fram vilken dosmängd man tolererar.

Mjölk i samband med måltid brukar fungera bättre än mjölk på tom mage.

Genom att sprida ut mjölkportionerna över dagen kan mindre mängder mjölk vid flera tillfällen gå bra.

Yoghurt och fil innehåller mindre mängd laktos än mjölk och brukar tolereras bra. Fil och yoghurt innehåller dessutom bakteriekulturer som underlättar spjälkningen av laktos.

Hårdost är så gott som laktosfri och mjukost innehåller små mängder laktos. Även keso, fetaost och mozzarella innehåller små mängder laktos och brukar gå bra i samband med måltid.

Ju fetare en mjölkprodukt är ju mindre laktos innehåller den. Därför kan grädde och crème fraiche användas i mindre mängder av de flesta.

De små mängder laktos som kan finnas i bröd, smör, margarin och charkuteriprodukter brukar inte vara något problem.

För personer som är känsliga för mindre mängder laktos finns låglaktosalternativ i form av låglaktosmjölk och låglaktosfil. I dessa produkter har laktosen spjälkats helt eller delvis. I övrigt innehåller låglaktosmjölken lika mycket näring som den vanliga mjölken.

För personer med laktosintolerans kan kapslar eller tabletter med laktasenzym vara en hjälp när man är bortbjuden eller äter på restaurang. Kapslarna köps på apoteket. De tas i samband med måltid. Enzymerna spjälkar den laktos som ingår i måltiden och man undgår magbesvär.

Svar på tråden Jag har en mage som alltid låter :'(