• Ankissen

Mat till liten kille med diarré?

Vad ska jag tänka på när jag ska åka och handla nu till min lilla 1½ -åring med diarré? Det började igår och han har feber oxå. Har idag bara ätit två bananer och några skedar potatis och torsk. Han har druckit vatten, men vätskeersättning vägrar han.

Blåbär, morötter, majs har jag hört. Tänkte därför köpa blåbärssoppa, morotspuré och nån majsgröt eller nåt för bebisar (han äter annars fullkornsgröt). Låter detta bra?

Kokt mat ska det ju vara, men vad till exempel? Kokade en torsk med potatis idag, men det ratade han. Inte så smakrikt kanske. Har ni förslag på något annat?

Mjölk ska man ju inte ge, men kan man ge typ yoghurt? Kokt mjölk, till exempel i stuvningar - går det bra?

Mamma till världens sötaste Elliot
  • Svar på tråden Mat till liten kille med diarré?
  • zebangiealexmamma

ris, potatis, pasta med matfett i.
    morotspure, blåbärspure
    tycker han om välling så ge han det.
    mjölk ska du undvika i möjligaste mån

• Birgitta2

Inga mjölkprodukter what so ever om han är dålig i magen. Ris är bra. Rostat bröd, utan något på är också ok (inte gott men...). Hoppa över potatis och pasta. Morotssoppa är ok. Likaså blåbärssoppa/kräm.

• Teskedsmamman

Undvik allt med fibrer i, t ex nyponsoppa och välling (majsvälling/gröt är ok). Undvik allt vad laktos heter = alla mjölkprodukter.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror BF+2
  • Maggiepuh

Vi fick rådet att inte ge något med fullkorn när min son var riktigt dålig i magen och hade diaré... FVisade sig att han inte tål banan.

• Pejo

Ris/majs välling
    Milda grötar
    Kokt risgröt
    Mycket vatten i småmängder ofta
    Blåbärssoppa
    kokt potatis
    Bröd som suger upp

Det viktigaste är väl att tänka lite åt gången men gärna många gånger.

• Frostkristall

Havregrynsgröt, som är kokt på vatten. Den ska koka riktigt länge så att den blir len och slät. Tillsätt lite salt och socker (eftersom kroppen behöver salt&socker då man kräks mycket eller har diarré)

• Suneboll

Tänk på att färdigköpt gröt innehåller mjölk som man inte ska ge vid diarre.

Osötad blåbärssoppa el blåbärspure, kokt morot, ris o kokt fisk e gott. Men det viktigaste är ju vätska, han äter igen när han blir frisk

• Carråå

Om han vägrar hemgjord vätskeersättning prova med Resorb Junior från Apoteket. Den verkar smaka lite bättre. Tycker han om välling så ge majsvälling de första dagarna och strunta i mat tills han känner sig bättre. Välling är bättre än gröt eftersom det innehåller mer vätska. Börja sedan med vitt bröd. Kanske en rostad macka med smör. Sedan enbart kokt mat t ex kokt ris och kokt fisk. Det var iallafall de råd vi fick sist stora tjejen hade maginfluensa.

Mamma till Edith 051028 och Elma 070219
  • October

Morotssoppa brukar funka på min son. Jag köpte färdig morotspuré, blandar med lika delar vatten och micrar till lagom varmt, ha i en REJÄL klick smör (mjuka milda funkar) och rör runt. Sonen gillar det bäst när det svalnat men för att smöret inte ska bli konstigt så är det bäst att värma innan. Fett är också stoppande, därav smöret, plus att barn brukar gilla smaken. Blåbär kan ha motsatt effekt.

• T4NI4

Min dotter hade diarrè i 2 mån och dom trodde det var gluten vilket det visade sig vara fel. Jag ger henne morots el blåbärspurrè. HOn blir lös i magen om hon får för mycket fisk. Sedan så bvc åt mig att ta bort all fullkorngröt/välling och kör på 6mån gröten/vällingen! Efter bytet med görten och vällingen i kombination till purrèn har det blivit bättre...

Svar på tråden Mat till liten kille med diarré?