• Nahla

Standard mått på spis?

Vi håller på att göra om i köket,äntligen! Men när vi ska beställa spisen så upptäcker vi att spisarna är ca 90cm höga och vår diskbänk är endast 85cm. Är alla spisar 90cm??
    Vad är era?

• Svar på tråden Standard mått på spis?
  • Ginstan

det är nog ny standard idag ja! på 50-talet var det ännu lägre.

• Rigor

90 cm är standard nu för tiden. Tidigare var det väl 80, och sen har väl 85 varit lite halvstandard innan det blev 90 cm. Ofta finns en slags "sarg" som man kan höja/sänka spisen med själv med bara några skruvar, i alla fall på lite äldre spisar.

Ni kanske ska höja skåpen och ha normalstandard?

• Alkemisten

Hej hopp,
    Kök gjorda på 60 talet hade 85 som standard höjd. Vet att Svensk bygg norm ändrades någon gång (70 eller 80 tal). Till 90 cm pga av att vi Svenskar blivit lite längre i snitt :=) Tänk också på att bredden varierar finns både 60,70 och även 80 har jag sätt. De flests stora varuhus har spisar med både 85 och 90 cm höjd men utbudet är begränsat på 85 då de är en gammal standard tyvärr ( i alla fall min erfarenhet, tittade på spis i Söndags då jag trodde våran hade säckat ihop)

• Bakeapple

Vår nya spis är ställbar i höjd från 84-96 cm, köpte en ny Elektroluxspis för någon månad sedan, så vi kunde justera den efter höjden på bänkskivan.

• Tom Araya

Vilka är standardmåtten på bredden för spis?

Vi har drygt 70 cm öppning för spis i köksinredningen och nu vill man vid renovering byta till spis med 60 cm bredd. Kan det motiveras med att det är svårt och dyrt att hitta leverantör för spisar med 70 cm bredd?

Ett annat problem är höjden... Den spis man tänker installera är fortfarande ca 2 cm högre än bänken (85 cm höjd) när den justeras ned i bottenläge...

• MajaVira

Det är inte svårt att hitta en spis med 70 cm bredd, om jag söker på Pricerunner finns det 63 st. Även om spisen kanske är billigare med 60 cm bredd brukar det ändå bli dyrare i slutändan, då bänkskivan måste justeras och dessutom ser det märkligt ut om spisen är smalare än fläktskåpet..

Finns även spisar som är 85 cm höga:

www.tretti.se/vitvaror/spisar/glaskeramikspisar/electrolux-ekc7051bow2

www.bygghemma.se/kok-och-bad/vitvaror/spisar/glaskeramikspisar/glaskeramikspis-elektrohelios-sk7604-vit/p-342130

Svar på tråden Standard mått på spis?