• flingflong

Lägga parkett själv? Är det alldeles för svårt? Någon som gjort det och kan tipsa?

Funderar på att lägga parkett,klickgolv men kan ingenting om sånt här. Är det väldigt krångligt eller kan en nybörjare klara av det?

Vad ska jag tänka på?

Livet är för kort för att bråka
  • Svar på tråden Lägga parkett själv? Är det alldeles för svårt? Någon som gjort det och kan tipsa?
  • pajas01

tyckte de va riktigt lätt.. la två rum och ah de blev kanon.. inte alls svårt..

• mallansprallan

Nej det är väldigt enkelt. Jag var 18 när jag köpte mig första lägenhet och lade golv i halva lägenheten själv. Hade aldrig gjort det innan då.

• flingflong

Vad behöver man mer än själva golvet? Behöver man såga till mycket?

• Pikku Enkeli
    flingflong skrev 2007-07-25 20:39:24 följande:
    Ska man lägga tarkett lägger man tarkofoam under, lägger man laminat så tror jag det heter Cellfoam.
    [[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • mallansprallan
    Pikku Enkeli skrev 2007-07-25 20:42:05 följande:
    Ska man lägga tarkett lägger man tarkofoam under, lägger man laminat så tror jag det heter Cellfoam.
    Det beror på underlaget. Vi hade en jämn plastmatta under i förra lägenheten och då behövdes inte det. Det bästa är ju att helt enkelt fråga där du köper golvet. Det vet!
  • mallansprallan
    flingflong skrev 2007-07-25 20:39:24 följande:
    Ja man sågar efter varje färdig rad man har lagt så har du ett avlångt rum så blir det inte så mkt sågande tex.
  • Pikku Enkeli
    mallansprallan skrev 2007-07-25 20:43:22 följande:
    Det beror på underlaget. Vi hade en jämn plastmatta under i förra lägenheten och då behövdes inte det. Det bästa är ju att helt enkelt fråga där du köper golvet. Det vet!
    Till oss har de sagt att man börlägga det under trots att man har plastmatta.
  • mallansprallan
    Pikku Enkeli skrev 2007-07-25 20:45:35 följande:
    Till oss har de sagt att man börlägga det under trots att man har plastmatta.
    De ville väl tjäna pengar Flört

Nej jag vet faktiskt inte. Vårt golv blev väldigt bra i alla fall. Min svärmor la utan på hela övervåningen (också på plastmatta) och det blev också bra.
  • Pikku Enkeli
    mallansprallan skrev 2007-07-25 20:47:46 följande:
    De ville väl tjäna pengar
    Haha.. Fast i det här fallet var det inte så eftersom vi sa att vi redan har sån hemma och då sa de att det alltid är bäst att lägga det under eftersom det reducerar stegljuden ytterligare.
  • flingflong

Hoppas jag vågar mig på detta. I värsta fall får jag väl riva bort allt igen..

Då ska jag alltså köpa in golv, foam och en såg. Kan det inte följa med någon händig som kan lägga det också..

• mallansprallan
    flingflong skrev 2007-07-25 21:14:35 följande:
    Hoppas jag vågar mig på detta. I värsta fall får jag väl riva bort allt igen..Då ska jag alltså köpa in golv, foam och en såg. Kan det inte följa med någon händig som kan lägga det också..
    Distansklossar och lite annat behövs också. Men det säljs där golvet säljs. Hmm en hammare också..... Som sagt fråga när du köper golvet så får du med allt.
  • mallansprallan
    flingflong skrev 2007-07-26 13:05:15 följande:
    Usch, det låter krångligt detta..
    Det är verkligen inte krångligt. Som sagt jag la ett golv helt själv och jag är verkligen inte byggartypen

Man lär sig snabbt.
  • Bakeapple

Vi har båda tummen mitt i handen och vi har ganska så lättvindigt lagt parkettgolv i 8 rum själva, tar inte ens särskilt lång tid att få till!

Lycka till!!

Gå in på tex COOP bygg på nätet så finns det beskrivningar om hur man gör där, steg för steg.

• flingflong

Vad snälla ni är som peppar mig och ger tips. Nu känns det som jag kanske vågar mig på det iaf. Behöver ju inte köpa till alla rummen  på en gång.

Svar på tråden Lägga parkett själv? Är det alldeles för svårt? Någon som gjort det och kan tipsa?