• Anonym

Minipiller

Hej!
    Efter graviditeten började jag med minipiller eftersom man inte fick äta ppiller när man ammade plus att barnmorskan kom fram till att jag inte skulle äta ppiller över huvudtaget. Jag had een lätt blödning när jag började med pillerna, sen försvann den å va borta i någon månad så jag trodde att jag va en av dom som hade turen att slippa mensen när jag åt minipiller, men nu blöder jag konstant. Inte alltid lika mycket så jag behöver ha tampong/binda men jag måste alltid ha ett troskydd om man säger så. Nu har jag haft normala blödningar i ca 8 dagar å förr brukade jag bara ha mens i ca 4 dagar. Så jag antar å hoppas att det beror på minipillerna men har någon vart me om samma sak, har hört att det kan bli så om man sätter in en pstav men ja har inte hört det om minipiller. och ni som inter äter piller va använder ni för preventivmedel, kondom är inget alternativ eftersom jag inte tycker att sexet blir lika skönt. så vad använder ni?för och nackdelar? Är lite nervös in för tanken att tex ha spiral, lr ta pspruta vill ju helst äta piller eftersom jag är van vid det och kommer försöka ett tag till men vem vill gå runt å blöda hela tiden. så kom med råd

• Svar på tråden Minipiller
  • Familj Amstaff

ja började me minipiller för lite mer än en månad sen o har fortfarande inte haft mens o ja trodde att ja blivit av me dom men ja hoppas fortfarande inte att den kommer tillbaka men d e alldit intressant o höra andras erfarenheter osv.
    har inte hört nåt negativt om minipiller föräns nu.

däremot va minipiller d enda som ja hört bra om, något annat p-medel har ja inte hört bra om.
    möjligtvis p-sprutan men den ska va svår o "få bort" om man vill skaffa fler barn så d va inget dom rekommenderade mej till.

hoppas du hittar något som blir bra för dej o skriv gärna o berätta

• Bivan

Hej. Varför kan Du inte äta vanliga p.piller?
    Minipiller innehåller ju bara ett hormon, gulkroppshormonet till skillnad från vanliga p.piller som innheåller även östrogen. Vanliga p.piller ger en bättre blödningskontroll än vad minipiller gör.I p.stavar och hormonspruta är det samma hormon som i minipiller så det finns nog ingen mening till att byta för det mest troliga är att du får blödningstrassel av dem oxå.

Vill Du ha ett bra preventivmedel så är väl spiral det bästa för dig om Du inte kan äta p.piller. En kopparspiral är hormonfri och gratis men kan ge riklig mens, en hormonspiral ger oftast mindre mens, hormondosen är ganska liten men innehåller ändå hormoner.

Diskutera med din barnmorska.

• Anonym

min pappa dog pga dåligt hjärta å högt blodtryck just därför ville min barnmorska inte att jag skulle äta ppiller vilket e väldigt synd eftersom jag trivdes så bra med dom, man visste på dagen när man skulle få mens å hur många dagar och man mådde som vanligt. Vill ju som sagt helst äta piller så jag ska nog försöka ett tag till och se om det blir bättre.

Svar på tråden Minipiller