Tecken på förlossning? (katt)
Våran ena katt är på tjocken. Det är snart 3 veckor sen jag kunde känna att hon var dräktig.
Vad för tecken på förlossning kan en katt ge?
Våran ena katt är på tjocken. Det är snart 3 veckor sen jag kunde känna att hon var dräktig.
Vad för tecken på förlossning kan en katt ge?
De brukar ju börja "bädda"...oftast inte där man själv vill dock! Annars märker man ju om man är hemma och det är på dagen... de flämtar och får värkar, kan komma en liten blödning innan.
De brukar börja "bädda" och leta efter en bra plats. Men det kan de göra flera dagar innan det är dags. Gör i ordninge ett par olika kartonger/lådor med gamla handdukar eller lakan så att hon har ett par olika platser att välja på.
Hon höll på och bäddade för några dagar sen men nu verkar hon vara tillbaks till det vanliga. Lite slö är hon kanske men annars ingen skillnad.
Man kan inte se på bröstvårtorna något eller så?
Jag har hört att från det att man kan känna ungarna sparka och ha sig i magen så är det ca 2-3 veckor kvar.
Innan förlossningen brukar magen "sjunka ner" och katten ser lite smalare ut. Slemproppen kan gå upp till en vecka i förväg. Katthonan kan bli lös i avföringen och bli mindre sugen på mat när det drar ihop sig. Tror också det kan komma lite mjölk, men är inte säker på hur länge innan.
Ah, tack. Lite mer info är alltid bra att ha.
www.familjeliv.se/Forum-5-82/m20398701.html
Jag var lika förvirrad som du när jag skulle få kattungar. I min tråd finns massor med råd och dessutom en hel del bra länkar om just kattförlossningar. Det är bara att läsa. Jag klarade mig bra på denna informationen jag fick därifrån i alla fall. Ungarna är idag åtte veckor och har klarat sig jättefint. Förlossningen var jättehäftig.