• Trollis74

Lägga upp kostymbyxor -Längd?? Hjälp!!!

Nu har jag googlat och letat överallt efter hur långa ett par kostymbyxor ska vara?? Det är till mig och är för långa..

Någon som har koll på detta?? Ska byxorna gå precis undgå att gå i marken (ink.skor) eller hur är det?

Läste någonstans att byxorna om man har högklackat (jag har ALDRIG högklackat) så ska de sluta ca 2cm ifrån marken..

Snälla hjälp mig.. Håller precis på att lägga upp dem..

• Svar på tråden Lägga upp kostymbyxor -Längd?? Hjälp!!!
  • Jossebell

byxorna ska precis som du skriver vara 2cm kortare än klacken på de skor du har när du använder byxorna. Eftersom vi i sverige dock ofta tar av oss skorna inomhus är det lämpligt med 2cm från golvet.

• Trollis74

ahhh Bra! Tack för svaret

Fast jag kommer ha kostymen på jobbet och jag kommer sällan ta av mig skorna i de sammanhangen..
    Gäller då 2 cm ifrån golvet ink. skorna (som ärlåg skor)

• Trollis74

Läste någonstans också att byxorna är viktigt att de inte viker sig.. klistrar in vad hon skrev:
    "
    10 § När du köper kostymbyxor, se till att de är i rätt längd. I upprätt ställning skall de sluta någonstans mellan fotknölen och marken, beroende på hur skorna är utformade. Prova med skorna på. Är byxorna för långa blir det veck mellan knä och smalben när du står upp. Är byxorna för korta ser det dumt ut när du sitter ner. Kvinnor som bär höga klackar måste såklart prova ut byxorna med klackarna på. Då skall byxorna sluta ca 2 cm ovanför marken där klacken möter mark. Vill du plötsligt ha platta skor, då måste du självklart prova ut nya byxor."

Jag blev så glad när jag läste ovanstående (äntligen lite vägledning men sen Sen skrev någon att hon måste skämta!
    Så nu är jag osäker vad som gäller.. därav frågan iforumet..

• Jossebell

Det är inget skämt vad jag vet det var iaf så jag fick lära mig när jag läste till sömmerska på gymnasiet.

• Trollis74
    Bra tackar!!

Nu har jag lagt upp ett par och det blev jättebra- samt gått till en kostymaffär (när jag ändå passerade föbi..) och de tyckte det var lagom längd
Svar på tråden Lägga upp kostymbyxor -Längd?? Hjälp!!!