• Smülschen

Fullkorns- kontra majsvälling och hård i magen...

En väninna till mig har en flicka som alltid är hård i magen. Eftersom hon har sådana problem med bajseriet ger de henne majsvälling för att det är mest skonsamt mot magen. Hon drack fullkornsvälling innan, men detta har de slutat ge henne eftersom de säger att hon då skulle bli ändå mer hård i magen...

För mig låter detta uppåt väggarna! Är det inte precis tvärt-om? Majsvälling är väl stoppande? Och fullkorn bra om man är hård i magen?

Undrar eftersom vår flicka ofta är hård i magen och just därför är vi noga med att hon dricker just fullkornsvälling.

Vem har helt fel för sig av oss???

• Svar på tråden Fullkorns- kontra majsvälling och hård i magen...
  • BHJE

Din väninna har fel o du har rätt...iallafall efter mina erfarenheter samt från bvc.

• Eliin

nej nej och åter nej.. fullkorn ger HÅRD Mage då det binder vätskan i magen vilket bidrar till hård mage och majsvälling är skonsam mot magen.

• Smülschen

Men man brukar ju ge majs mot diarré, t.ex... Och vår barnläkare på barnkliniken UMAS säger att Lina behöver sin fullkornsvälling eftersom hon lätt blir hård i magen...

Kan det inte ha betydelse hur mycket övrig vätska man dricker? Mycket fibrer är ju bra mot både hård och lös mage, så länge man dricker ordentligt med vätska...

• Smülschen

Förresten, till VAD binds vätskan? Om vätskan binds till fibrerna så är detta ju BRA för avföringens konsistens?

Jag förstår inte...

• SysterHedvig

för oss vuxna brukar ju fullkorn vara bra för det är fibrer i. Fibrernas egenskap är ju att de binder till sig vatten och då gör avföringen mjukare. Samtidigt kan det bli förstoppning av fiberrik kost om man inte får i sig tillräckligt med vätska - då korkar fibrerna igen istället.

Men majs och förstoppning är jag inte lika säker på hur det fungerar. Generellt har jag inte gett Hilma särskilt mycket fullkornskost för hon har lätt för att bli hård i magen, faktiskt.

• malinn

Våran stora tjej blev väldigt lös i magen av tom 8 månaders vällingen och då sa dom på BVC att vi skulle ge majs vällingen i stället. Så jag har samma erfarenheter som dig TS och mozilla.

• Kibell

När min dotter var mindre hade jag majsvälling men prövade senare mild fullkornsvälling. Då blev hon lös i magen och jag återgick då till majsvällingen. Och då blev hon snabbt bättre i magen. Så av min erfarenhet så är det som du säger TS.

♥Älskar min Isabelle♥
  • Smülschen

Jag vet att majsvälling är skonsam mot magen, men att den är skonsam betyder inte att den ger bra konsistens på avföringen. Det har liksom inte så mycket med det att göra. Majs är stoppande och man rekommenderas att ge majsvälling till barn med diarré, dels därför att majsvällingen är snäll mot magen och dels därför att den hjälper lite mot diarrén.

Men det här med fullkorn verkar bero på mängden fibrer kontra mängden vätska. Men om man samtidigt dricker bra med vätska borde det ju vara bra för magen.

• Jenny S

Vår son blev förstoppad när han var 5 veckor och hade sen bekymmer med detta upp till 7 månaders ålder.
    Enligt den barnläkaren som vi träffade x flera så rekomenderade hon starkt att se till att han fick vätska i sig samt att vi valde grövre produkter så som ex fullkornsvälling.
    Produkter anpassade efter ålder självfallet.

Då han var dålig i magen (otit och tonsillit samtidigt så han blev dålig pga pencillinkuren) så bytte vi tillfälligt till majsvälling enligt rekomendation och han blev nästan för hård ganska omdelbart så vi fick byta tillbaka igen.

Så mina erfarenheter är precis som dina TS!

En mamma får hålla sitt barns hand en kort tid, men deras hjärta för evigt
  • BHJE

Tycker det vore konstigt om både bvc o läkare som vi varit i kontakt med gett oss rådet att byta allt till fullkorn när vi sökt hjälp för dotters stenhårda mage.
    Och precis som nån annan sa så är det viktigt att man får i sig vätska när man äter mest fullkornsprylar men det får ju barnen via vällingen o gröten så där behöver man inte ger mer utöver just för den sakens skull.

• gabelin

Pratade med bm på bvc för några veckor sedan och hon sa att majsvälling är lösande och att om min dotter inte har problem med hård mage så ska vi ge "vanlig" välling..
    Hon blev hård av plusvälling i början och då gav vi majs och hon blev lös så nu varvar vi..
    Verkar ju vara olika erfarenheter och lite olika bud från Läkare och barnmorskor.

• Dubbel lycka

Har inte läst hela tråden, men vår barnläkare säger att både fullkornsvälling och majsvälling är stoppande, ge vanlig mild välling istället.

• Smülschen

Det låter väldigt märkligt alltihop! Pratade med BVC igår och de bekräftade min uppfattning...

Ska ta upp frågan med Linas barnläkare nästa gång jag träffar henne. Måste bara få klarhet i det här.

Men att majs är lösande....????

Svar på tråden Fullkorns- kontra majsvälling och hård i magen...