• Googels

Bärnstenshalsband mot tandont

Jag snackade med en tjej idag som nämnde att bärnstenshalsband skulle vara bra när de små börjar få tänder för att det på något sätt skulle ta bort det onda de kan få i samband med tandsprickning.

Hade aldrig hört talas om det innan men när jag kollade runt lite på nätet(sökte på 'amber teething necklace') så hittade jag en massa om att det skulle vara bra. Enligt en sida jag hittade så säljs såna halsband tydligen på apoteken i Österrike, Schweiz och Tyskland.

Finns det nån här som har provat på det och vad tyckte ni i så fall om det? Funkade det?

• Svar på tråden Bärnstenshalsband mot tandont
  • hallon2

Små barn ska inte ha ont! :( Häng ett halsband runt halsen och styrk upp med alvedon ;)

Alvarligt talat - Vill man prova aleternativ medicin så gör man på det på sig själv.

• Mammasknodd

Vad kan ett halsband göra mot tandont? Det låter väldigt underligt... Ska dom tugga på bärnstenen? Är lite nyfiken bara.
    Jag tycker det är lite obehagligt att sätta ett halsband på ett så litet barn, men det är ju jag...
    Vore kul att hör om det funkar dock...

Mamma till Albin född 22/7-04 och med en till knodd i magen
  • Googels

Jag är oxå väldigt skeptiskt till att det funkar. Eftersom vi har rätt mycket bärnsten i norden så tycker jag att man borde ha hört talas om det tidigare om det funkar, men det är kanske att det är för mycket alternativmedicin för att det ska vara allmänt känt...

I vilket fall som helst så ska man absolut inte bita på dem utan de lär göra nytta genom att man har stenarna mot huden.
    Enligt sidan nedan så finns det två teorier om varför det ska vara bra:

"One theory suggests that when amber is worn on the skin, the skin's warmth releases miniscule amounts of healing oils from the amber which are then absorbed via the skin into the bloodstream. Amber's anti-inflammatory and therapeutic properties are also recognized by allopathic medicine"

"A second theory is based on scientific findings which have shown that amber is electromagnetically alive and therefore charged with a significant amount of organic energy. Its special attribute is the fact that it is electronegative. Wearing amber produces negative ionisation on the skin's surface. This, in turn, has a positive influence on the human body. The negative ions assist in the in the prevention of illness. These health-promoting effects apply to babies, children and adults alike. "

www.wondrousgems.com/acatalog/Amber_teething_necklaces.html

• Tuntalisa

Jag bor i schweiz och fick fragan om jag inte skulle sätta pa min dotter ett sadant halsband... Nu tyckte inte jag det verkade som min dotter hade ont när hennes tänder kom men om det hade varit superbesvärligt kanske jag hade provat.

Att detta säljs pa apoteken här betyder inte att det är vetenskapligt bevisat att det funkar! Bara att det är bevisat att de inte tar skada.

Svar på tråden Bärnstenshalsband mot tandont