• Millchen

Katthår överallt!

Någon som har något super tips?
    Våran katt Elvis fäller verkligen Massor!
    Han är en kastrerad innekatt på 2½ år och vi har kunnat borsta honom tidigare.
    Problemet är att nu kan vi inte borsta honom längre. Han vägrar. Han rivs, bits och fräser. Jag vet inte vad som har hänt. "Bråket mellan Elvis och borsten" uppstog när vi hade kattvakt åt honom när vi var på semester. Vi har verkligen försökt på alla sätt och vis att borsta honom med icke.

Någon som har några tips? Andra alternativ än just borste?

• Svar på tråden Katthår överallt!
  • Hera78

Blir ju svårt att bli av med håret om ni inte lyckas borsta, håret måste ju ta vägen någonstans. Vet när jag fick vår katt att jag fick med som en handske som var "taggig" på ena sidan, så man klappade katten och så följde det med massa hår. Detta borde ju vara något för er, den låg i nån låda/ask från Whiskas har jag för mig.

• TipEx

Duscha honom då och då!
    Se över hans mat - det finns specialkost för inomhuskatter.

• Millchen
    TipEx skrev 2007-07-26 10:34:51 följande:
    Duscha honom då och då!Se över hans mat - det finns specialkost för inomhuskatter.
    Den har han, for indoor cats från Friskies.
  • Millchen
    Hera78 skrev 2007-07-26 07:30:32 följande:
    Blir ju svårt att bli av med håret om ni inte lyckas borsta, håret måste ju ta vägen någonstans. Vet när jag fick vår katt att jag fick med som en handske som var "taggig" på ena sidan, så man klappade katten och så följde det med massa hår. Detta borde ju vara något för er, den låg i nån låda/ask från Whiskas har jag för mig.
    Gick ner idag efter jag sett ditt inlägg. Hittade den här såkallade handsken. Det funkar så där men han tycker om att bli klappad och det lossnar ju hår. Skrattande

Tack så mycket. Milla
  • Hera78

Bättre att det hamnar i "vanten" än överallt i huset/lägenheten... och att bli klappad är ju inte fy skam.

Kanske kan ni successivt ta in borste igen. När han blir "borstad" med vanten så ta in borsten under någon sekund för att åter vänja honom vid den... hoppas att det funkar!

• Mandi74

Min kompis ger sina katter filmjölk för att de ska fälla så mycket. Vet inte om det skulle funka för er, kanske nått att testa?

• Majsan70
    Millchen skrev 2007-07-26 20:37:32 följande:
    Den har han, for indoor cats från Friskies.
    Det är inget fullfoder och hjälperinte hans päls nåt nämnvärt.
    Gå till en djuraffär alternativt en veterinär o köpt ett fullfoder för katter med han typ av problem. Själva kör vi med Royal Canin till våra båda birmor vi varierar lite mellan märkena, men det finns många bra. Hills har bra foder även de. Iams är ett annat alternativ.
  • TipEx

TS

Majsan70 skriver det svar som jag tänkt ge dig:
    Det du ger din katt är inget fullfoder.
    Köp Hills, Royal Caning el liknande b r a foder!

• Pumpkin

1. Köp ett bättre foder (Vi har RC Beauty & Fit till våra - toppen!).

2. Duscha katten då och då.

3. Fukta en trasa och klappa honom med den, då brukar ganska mycket hår följa med.

• daysi80

Ser att du ger ett dåligt foder, byt till något foder som finns hos veterinär eller djuraffär (Royal, Eukanuba, Hills etc). Då får du säkert bukt med problemen till viss del.

Ett supertips angående att få bort katthår från möbler och mattor är vanliga diskhandskar i gummi och så bara drar du. Allt försvinner! Skitbra!

• Millchen

Tack för alla svar. Bytta foder ska jag göra med en gång. Skrattande

Tack ännu en gång.

Svar på tråden Katthår överallt!