• blivande fsk lärare

ica/coop??

hej tänkte bara höra om ngn har kollat priser på de olika affärena. har alltid satt in pengar på mitt coop kort och handlat där varje månad men funderar nu på att sätta in på ica den här månaden och kolla om det blir ngn skillnad på matkostnader. är det ngn som har erfarenhet av det??

• Svar på tråden ica/coop??
  • mommy4you

Jag tycker det är billigare att handla på ICA än COOP.

Man ska inte läsa vad andra skriver, man ska läsa vad andra menar!
  • blivande fsk lärare

tack för svar!
    flera???

• Eliva

Jag tror att flera tester visat att ICA (Maxi) är billigare än COOP (Forum). Men det har handlat om 5-10 kr på 600-700 kr. Så ingen större skillnad. Icas stormarknad har ju lite mer "lågt pris"-prägel där Coop har satsat mycket på brett sortiment, ekologiskt osv. Sådant kostar ju.
    Sedan skiftar det ju mycket mellan affär och affär, t.ex hur färska varorna är osv. Man får försöka hitta en butik som man gillar bäst och har det som man efterfrågar. För några stora pengar tror jag inte du kan tjäna på att byta mellan dem.
    Ifall det nu är stormarknadsalternativen du talar om?

• djmugg

Det beror nog på vilka Coopaffärer man handlar i. I Jönköping tyckte jag att Ica och Coop var snarlika i priserna, medans i Borlänge så är Coop ganska dyra mot Ica.
    Min uppfattning iaf.

• ullis83

Här i göteborg är väl Coop dyrare på det mesta

• RaraTjejen

här är det billigare på ica än vad det är på coop.

• blivande fsk lärare

ok tack för alla svar. nu tänkte jag ju inte att jag skulle kunna spara massor på att byta skulle bara vara kul att se om det var ng skillnad..
    men av era svar så låter det ju som ica skulle vara billigare så jag ska nog prova ngn månad iaf

• In Vino Veritas

som "insatt" så måste jag hålla med om att priserna inte skiljer sig år massor, men det gör däremot varor, sortiment och EMV (Egna märkesVaror) där ICA är outstanding.

• Laire

PRO har ju gjort en undersökning som verkade rätt seriös (dock inte viktade priser tror jag), inga EMV utan bara "riktiga" märken. Det var uppdelat på kommun, var i aftonbladet. Kanske finns på deras hemsida?

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • mjuffpuff

vi brukar åka och handla på ica maxi, men där jag bor finns två små affärer bredvid varandra. Coop och ica. på coop säljer de varor som gått ut, och runt midsommar fanns där mögliga jordgubbar, jag kommenterade det men de sa att folk fick köpa om de ville. nån vecka senare var de fortfarande kvar. på ica handlar jag inte särskillt ofta, men de har ungefär lika dåliga färskvaror där...

men jag handlar inte där om det inte är nödvändigt och vi kollar alltid bäst-före datumen när vi köper... är det utgånget säger man ibland till, ibland inte. de bryr sig typ inte... ibland säljer de dåliga varor till fullpris och ibland flera dagar efter utgångsdatum för halva priset. en gång hade det en stor låda med ägg, alla gamla och till fullpris. det är ju äckligt =/

Svar på tråden ica/coop??