• Anna U 77

hur väljer man gudföräldrar?!

Hej, hur har ni valt gudföräldrar/fadrar? Tycker det känns jättesvårt, har två systrar och jag kan absolut inte välja mellan dem...sen har ju mannen också syskon som man kanske borde välja...svårt, hur tänkte Ni?

• Svar på tråden hur väljer man gudföräldrar?!
  • Milla84

Väj en varsin kompis då?

• TjorveniSkåne

Om det är första barnet kan ni fråga äldsta systern osv - kanske det blir flera dop i familjen?

• Viggo och pyrets mamma

Välj ett syskon från din sida och en från pappans sida och sedan väljer ni det syskon som inte belv valt denna gången nästa gång om ni bestämmer er för att skaffa fler barn.

• lantmamman

vi tog de med vettigast värderingar. nära släkt båda två så de inte faller bort vid minsta gräl. vi tyckte att gudföräldrarna ska vara några barnet kan vända sig till och prata med om det inte vill prata med oss.
    men jag förstår att det är svårt med två systrar. äldsta först? jag stod i valet och kvalet mellan syster ochbästa vän. blev syrran, och sa till kompisen att "nästa gång är det din tur".
    och jag vet att det är känsligt, men kanske lägger man mer betydelse i det än vad andra gör. tror att folk ska ta illa upp som inte gör det. jag hade inte alls förväntat mig att bli gudmor. blev jätteförvånad, och glad, när syrran frågade. trodde hon skulle välja bästa vännen. ett alternativ för dig kanske, som har två syskon?
    sen fick sambon komma med förslag på vilken i hans släkt som skulle bli gudfar. det blev hans kusin, inte hans bröder, eftersom vi har bättre kontakt med kusinen. och han bryr sig mer om dottern. vissa i släkten blev nog sura, men det struntar jag i. gå på magkänsla.

• Annikamed2barn

Vi väljer de som vi verkligen tror skulle ta hand om barnen på bästa sätt om något händer oss. Det blev ett kompispar till oss.

• Mimmi1973

Hej, får man välja mer än en gudmor? Jag har två systrar som jag måste välja mellan.

• Amita

Vi valde ingen till vår son för vi tyckte inte vi hade några lämpliga kandidater och det är ju inget man måste ha. Men om ni vill ha det så kan ni ju antingen välja era bästa vänner eller de äldsta av era syskon och så får de andra syskonen bli till nästa barn (om ni får fler).

• Amita
    Mimmi1973 skrev 2007-07-26 10:46:02 följande:
    Hej, får man välja mer än en gudmor? Jag har två systrar som jag måste välja mellan.
    Ja, man kan ha fler, det är inget problem.
  • singstar76

Var på en kompis dop ganska nyligen...de hade valt 4 faddrar, två från pappans sida och två från mammans. Båda hade valt nära vänner. Själv kommer vi nog att välja barnets faster den dagen det ev. blir dop.

• Anna U 77

tack alla som svarat! Vi har funderat på kompisar men jag vill gärna ha mina systrar eller i allafall en av dem som gudmor...

Har en kanske dum fråga men kan man ha tre faddrar? Är det någon som har eller känner till någon som har det?

• Anna U 77

såg svaret från solokatt nu ;)
    Det låter ju bra att man kan ha fler :)

• Amita

Anna U 77 skrev 2007-07-26 10:53:25 följande:

tack alla som svarat! Vi har funderat på kompisar men jag vill gärna ha mina systrar eller i allafall en av dem som gudmor...Har en kanske dum fråga men kan man ha tre faddrar? Är det någon som har eller känner till någon som har det?
    Ja som sagt var man kan ha fler, så du kan välja dina båda systrar.
  • Lychee

Vi har valt sambons bror och min bästa väninna till fadder för vår dotter. Sambons bror vet jag inte riktigt varför men det var det första sambon sa.. Min väninna för att hon stöttade mig genom hela graviditeten, hela första jobbiga tiden efteråt och nu blir Alicia så glad bara av att se henne, så det kändes rätt. Hon är en person jag vet att Alicia kan prata med om det skulle vara något som hon inte kan prata med oss om..

Jag skulle råda att inte ta två från samma förhållande. Jag och mitt ex är gudmor och gudfar åt min systerson. Kändes jätterätt då, men jättedumt nu..

Mina äventyr som nybliven mamma - theycallmeamilf.blogg.se
Svar på tråden hur väljer man gudföräldrar?!