• StellaK

Hur länge får nyfödd ligga i babyskydd?

Vi har ca 45 min bilväg hem från förlossningen. Kan den nyfödda ligga/sitta i babyskyddet hela sträckan eller är det olämpligt för ryggen mm?

• Svar på tråden Hur länge får nyfödd ligga i babyskydd?
  • Kulann01

Idag är det så att om man ska ändra skelettet (tex vid höftskador) så måste barnen ha skena 24 timmar- inte 23 timmar! Så det är inga problem med att ha en nyförr i babyskydde 45 minuter.

Dock vill man inte att man alltid har barnet i babyskyddet (stående på köksbordet etc) när man är hemma.

• Eowyns mamma

Det är ok, vår bvc sköterska sa att två timmar var ok, men hon tyckte också att om barnet sov så kunde man åka så länge barnet sov. Barnet säger själv ifrån när det är jobbigt.

• Kajak

Jaa, vi åkte ca 5 timmar upp till min mamma med dottern när hon var ca 4 månader.

Hon sa ifrån om det skulle bli jobbig men det blev aldrig.

Idag är hon 15 mån o säger if¨rån om vi åker mer än 2 timmar så en bilresa till Örebro (svärföräldrar, ca 2,5 tim dit) kan bli jobbig för henne, mest på slutet av resan.

Då får jag ofta hitta på nåt kul att göra de sista milen till svärföräldrarna.

• Mammanseko

Jag har hört att dagens babyskydd ska var så bra att det inte är ngn fara för bebisen att sitta så länge man åker bil och den är nöjd.
    De flesta säger ju ifrån ganska bra när det lessnat eller tycker det är obekvämt.

• miababia

babyskydd är det babyn sitter i i bilen-alltså en bilbarnstol men till för 0-13kg

• fri79

Okej, insatsen till babyliften alltså.

• Cecci78

nej, inte någon insats, utan en bilstol fast för spädbarn

• Lia och bäbisen

i affären vi köpte vår sa de att det fanns en rekommendation på 20-40 minuter, sen skulle man pausa o under tiden ändra ställning på bebisen för å räta på ryggen, sen kunde man köra ett pass till. Som sagt, rekommendation.
    Vi har 1,5 timme till våra föräldrar, o gör alltid en paus halvvägs, just in case. Jag har själv kass rygg o om det visar sig att Elise ärvt det av mig så vill jag inte förvärra det ytterligre om det går att undvika.
    Jag tror också att bebisarna säger ifrån om det är OBEKVÄMT men de vet ju inte när ryggen tar skada... Svår avvägning det där! =)

• frau M

Vår son älskar att sova i babyskyddet. Somnar så fort man sätter honom i det. Ska vi göra något här hemma, äta eller så... så brukar vi sätta honom i den. Då är han lugn och somnar snart. Älakar att bli gungad i den.
    Har funderat på att skaffa en babysitter och ha honom i. Men han trivs ju så bra i babyskyddet. är det någon skillnad på att sitta i en babysitter? Har oxå funderat på hur länge han kan sitta där...

• Maggis

frau M;

En sitter är oftast ställbar och kan varieras lite. Vår Chicco kan vi ha i allt från planläge till nästan 90 graders vinkling.

//Maggis
  • frau M

Jo jag har koll på det där. Att man kan ställa i olika lägen. men han verkar ju trivas i det läge som babyskyddet har... Men hur länge de kan ligga/sitta där. Varierar det något mellan babyskyddet och babysittern?

Maggis skrev 2007-07-30 17:11:35 följande:
    frau M;En sitter är oftast ställbar och kan varieras lite. Vår Chicco kan vi ha i allt från planläge till nästan 90 graders vinkling.
  • Maggis

Frau M;

Åh, det lät nästan som att du inte visste skillnaden mellan sitter och skydd. My mistake.

Eftersom det går att variera läget så tänker jag att en sitter nog kan hålla lite längre än ett skydd. Å andra sidan brukar de signalera rätt tydligt när det räcker och det varierar nog mellan olika barn men också mellan olika tillfällen.

//Maggis
  • frau M

Så då borde det inte vara någon fara att han sitter i babyskyddet och sover då. Eftersom han trivs bra med det själv. Det är där han sover bäst.

Svar på tråden Hur länge får nyfödd ligga i babyskydd?