• ThereseochLinus

Bra recept på god köttgryta??

Jag brukar göra så här:
    Steker köttet så att det får yta, sedan ner i grytan med vatten, buljong tärning, lagerblad, pepparkorn, vitpeppar, salt, svartpeppar. Det kokar i ca. 35min sedan slänger jag ner palsternacka, kålrot och morot. Kokar ytterligare 20 min och sedan reder jag av med maizena och lite grädde. Kryddar även ytterligare med olika kryddor.

Problemet är att jag inte tycker att det smakar så mkt. Någon som har tips på hur jag kan göra annorlunda??

• Svar på tråden Bra recept på god köttgryta??
  • Karpet

www.tasteline.com har de ett recept på Boeuf Bourginion som jag brukar göra det är jättegott och smakrikt.

Sök på boeuf då jag inte är säker att jag stavat rätt på bourginion.

• The Bumblebee

Vet inte hur du ska göra annorlunda, har aldrig gjort gryta på ditt sätt. Men så här gör jag - och det brukar bli riktigt smakrikt!

Steker köttstrimlor (vill ha små bitar ) så det får mycket stekyta i stekpanna. (har upptäckt att köttet blir mörare och godare så, än om man steker det försiktigt ) Saltar och pepprar rejält, brukar anävnda pepparmix. Lägger över i gryta. Häller vatten i stekpannan tar redan på skyn. Häller sedan silad sky i grytan.
    Lägger sedan i 2-3 teskedar senap och likaså tomatpuré. Brukar få smaka mig fram för att få en bra balans. Har använt viltkrydda, men tycker att det är godast utan en massa blandade kryddsmaker. Lägger ibland i vitlök oxå. Vill man ha extra sting så är det gott med lite sweet chili oxå.
    Därefter i med grönsaker. Funkar bra med palsternacka, morot och kålrot. Men jag har oftast i en wokmix. Eller svamp och broccoli - mums! Sedan i med matlagningsgrädde så vätskan täcker grönsaker och kött. Grytan får koka tills grönsakerna är färdiga och köttet mört. Eventuellt i med lite soja för mer sälta och roligare färg på grytan

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • reikimorsan

Hmm... Svårt det där. Jag brukar göra på ett ungefär som du, men jag reder inte av, utan har grytan klar så det blir som en soppa istället. brukar ha i lök och potatis.
    Annars har jag ett annat bra recept.
    grytbitar,lök, buljongtärn. vatten. Bryn köttet och löken tillsätt buljong och vatten. Låt koka 1-11/2 timme. Under tiden gör du en ratatouille utav paprikor, lök, squash och/eller aubergine. Krossade tomater, vitlök, basilika salt o peppar, citron. Hacka och strimla grönsak. i lagoma bitar. fräs i marg. tillsätt kross. tomater och låt puttra ca 15 min. Krydda och blanda med köttet. servera med sallad och klyft/kokt potatis.
    Bra bjudmat när man är många.

• game set match

Jag lägger ner det jag är sugen på för stunden oftast blir det nåt i stil med nedanstående:

Nötkött
    Scharlotetnlök
    Ev. vitlök (skivad - inte pressad)
    Morötter
    Palsternacka
    Rotselleri
    Purjolök
    Whiskey alternativt rödvin
    Vinbärsgele
    Svartpeppar
    Salt
    Örtkryddor - persilja + timjan/rosmarin eller nåt annat passande

Steker kött och lök (ev. vitlök) så att det får lite färg, i med övriga grönsaker och stek på så att färgen ser bra ut. I med whiskey/rödvin och koka av lite. På med vatten i lagom mängt och ner med gele. Krydda. Smakar av och ser om det behöver kompletteras med något eller fyllas på med nåt av det jag redan haft i.
    Låt stå 1-2 timmar på spisen och puttra - gärna längre.

Ibland reder jag av med matlagningsgrädde och ibland kör vi som det är. Men reder jag av den så blir det dag 2 då grytan serveras. Grytan måste "smaka till sig" som den är under natten i kylen.

Potatis eller ris till beroende på vad magen suktar efter.

• TvåM

steker INTE köttet innan utan kokar bara. Tycker det blir mörare o godare. Gott att blanda olika sorters kött, tex nöt + kyckling.

• TvåM

Jag blev så sugen på köttgryta efter att ha skrivit här förut så nu puttrar en på spisen.... Mums!

Svar på tråden Bra recept på god köttgryta??