• Emma69

Mössa?

Vad skall man ha för mössa för bebisen de första dagarna inomhus, hjälmmössa i tunn bomull med snören eller en toppluveliknande mössa utan snören?
    Jag är osäker på vad som är bäst, kan snörena trassla till sig? De borde ju inte kunna det då bebisen sover på rygg och knappt kan röra sig själv den första tiden.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Mössa?
  • kixan

Inomhus behövs ingen mössa om det inte är jättekallt inne eller om ungen är hemskt frusen av sig.

Jag tror en mössa med snören är smidigast att ha annars, du kan ju få användning för den senare ifall ungen får skorv eller så även om du inte använder den i början.

Lycka till med bebisen!

• Monica m Amanda 03

Vi använde aldrig snörena på de mössor vi haft, om den är lagom i storleken sitter den på ändå. Framförallt när de är små och inte rör sig så mycket.

Inomhus kan man ha en tunn hjälmmössa i bomull. Vi hade en vanlig toppluva i bomull (tunn variant), utan snören. Funkade bra.

Till Kixan: vad menar du att den kan vara bra om bebisen får skorv?

• Mumsa

Oj, ska man ha mössa på inomhus? Och hur vet man om man får en frusen bebis?

Kramisar Mumsa

• kixan

Monica: Har bebben skorv så kan man ju smörja med babyolja eller någon fet salva, då är det ganska smart att sätta en mössa ovanpå för att skydda typ sängkläder och sig själv från att bli nerkladdad.

• Monica m Amanda 03

kixan: OK, trodde att det något sånt. Vi har inte haft några stora problem med skorven, så det får sitta kvar tills det faller av själv.

Vi hade mössa på Amanda de första dagarna inomhus. Det bara blev så, vet inte om hon var frusen. Men det kändes rätt!

• tomtan

Hörrni ni...
    Bebisen ska ha mössa på sig på bb iallafall. Det säger alla jag pratat med..vare sig de fött i Växjö, Väserås eller E-tuna!
    En tunn hjälmmössa rek. eller liknanade. Jag har en från h&m med "stropp" på skallen, och en vanlig hjälmmössa med snören..
    Sen får vi se vilket vi har på.

/Helena v41

• Mandy

Det beror väl på årstiden. I julinär vår dotetr föddes var det istället för varmt för de små. Hade bara blöjan på för det mesta. Köpte en fläkt för att hon skulle få det lite svalt. Mössa hade varit rena barnplågeriet!
    På vintern har jag sett att de har mössor på sig på BB men har inte hört nån som fortsätter med det när de kommer hem . Om de inte har väldigt kallt inne förstås.

• kixan

Tomtan: Min dotter är född i februari. Första dagen på bb fick hon ha på sig en "luva" (gjord av tubbandage), men det var bara för att hon var svullen på huvudet av sugklockan. Andra dagen efter badet tog vi inte på den igen eftersom personalen (på neonatalen) sa att det inte behövdes.
    Så det verkar vara olika bud, men jag tror iaf på deras kunskap. Och min unge har aldrig hittills varit sjuk, hon har precis fyllt 1.

• Coz

Födde iofs Stjärnan Jan-98, så tiderna har kke förändrats...
    Men säger som kixan att precis då hon var nyfödd fick hon någon snitsig luva av tubbandage på sitt lilla huvud, men den tog jag bort efter någon/några timmar. Såg inga andra som bar runt på sina barn med någon form av mössa på huvudet.

• Monica m Amanda 03

Amanda hade mössa i juni när hon föddes trots att det var varmt ute. Annars skulle hon få en sån ful luva av tubbandage, inte så fint, så vi tog med egen. Jag skulle i alla fall ta med en mössa, den kanske inte används, men det är ju kul att ha en egen om det behövs.

• Villebusen

ingen på bb i sundsvall hade mössor på sina bäbisar när jag födde i juli03..

• Malin78

BB i Kristianstad har inte mössa till de nyfödda vare sig det är juli eller december..

En hjälmmössa kan dem ha när det är sommar, vilket är aktuellt för min del så det har jag inhandlat:). Det blir ju rätt varmt i liggdelen..

Vi hade en hjälmmössa på sonen när han föddes, men han är född i dec. och det var ruggigt kallt, och eftersom han var medlem i de flintskalligas riksförbund så kändes det liksom bara rätt att använda den mössan inomhus..

Svar på tråden Mössa?