• Fidelis ad urnam

Kvittoredovisning vid inköp gjorda på socialbidrag?

Vad tycker du?

Om man lever på socialbidrag och får en extrautbetalning för att tex köpa möbler, denna summa är uträknad av socialhandläggaren att täcka de möbler som behövs inhandlas utifrån priserna på IKEA, och personen i fråga inhandlar begagnade möbler och därför får några tusen över.
    Borde dessa pengar återlämnas till socialen?
    Borde det vara kvittoredovisning så att socialen dels verkligen ser att du lade pengarna på möbler och dels ser hur mycket som blev över för att vidare kunna återta dessa pengar?

Vad tycker du?

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvittoredovisning vid inköp gjorda på socialbidrag?
  • Mamsis

Man får inte pengar uträknat på Ikea, eller jo, men man får halva summan sen, för man förväntas handla begagnat..
    Har jag hört iaf.

• Fidelis ad urnam
    Mamsis skrev 2007-07-26 12:15:27 följande:
    Man får inte pengar uträknat på Ikea, eller jo, men man får halva summan sen, för man förväntas handla begagnat.. Har jag hört iaf.
    Jag har hört annorlunda och det skiljer säkerligen från kommun till kommun,.
    Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • ztar64

Nej !
    Eftersom man inte får pengar till nya möbler så käns det lite onödigt med redovisning . Man kan få ett max belopp som jag tror är 5000 kr men då krävs det att du saknar i princip ALLT i hemmet .

• qenzo

Det där skiljer sig från kommun till kommun. Jag fick 7 tusen för så där 12 år sedan.

Man beh inte visa kvitton och varför skulle man?
    Det är ju så att du bara får möbler beviljat en gång, och om man sedan handlar upp pengarna på annat... ja då är man utan möbler helt enkelt.

ztar64 skrev 2007-07-26 12:24:58 följande:
    Nej !Eftersom man inte får pengar till nya möbler så käns det lite onödigt med redovisning . Man kan få ett max belopp som jag tror är 5000 kr men då krävs det att du saknar i princip ALLT i hemmet .
  • Moderaten

Man kan ju också få möbler av bekanta så givetvis borde det vara kvittoredovisning på det.

SlappSverige.

• qenzo

Vaddå "slappSverige"?

Du får en summa som ska räcka till det du skrivit ner på en lista. Du är berättigad den summan utifrån din inkomst och dåvarande situation.
    Om du sedan väljer att köpa en hund för pengarna så skiter soc i det. Du har fått dina pengar för att du enligt lagen har rätt att få hjälp. men du kan inte komma en gång till sedan och söka för samma sak, eller ja...söka får du ju, men du får ingen ny utbetalning.

Ska det kontrolleras ytterligare bör nog Soc (som heter IFO numer) följa med då det ska handlas. För man kan ju ta kvitton från bekanta...

• Moderaten

Jo fast det vore brist på respekt för skattepengar eller hur?
    Det borde vara redovisning på ALLT man får i socialbidrag, mat osv.

Man vill ju inte att skattepengar ska försörja drogmissbruk, inkl nikotin...

• 201201232

Och vad skulle det kosta att kontrollera allt?

• Kajsa Anka

Vilka kostnader det skulle bli att kontrollera allt det.

• Jennie Brunflo

Jag tycker man borde kunna få en typ av REK och använda av soc. På så sätt "får" man ju bara exakt den summa som möblerna kostar.

Svar på tråden Kvittoredovisning vid inköp gjorda på socialbidrag?