• Anonym (Orolig...)

Knöl i bröstet

I våras var jag hos en läkare för att jag var orolig och ville utföra en ultraljudsundersökning av mina bröst. (Mammografi ska inte funka så bra för unga kvinnor.) Han kände lite på brösten och tyckte inte jag behövde en undersökning eftersom jag inte hade någon knöl.

Min mamma och mormor har haft bröstcancer och det borde ju öka risken lite... Dessutom har jag ätit p-piller vilket också är en riskhöjning. Har äntligen slutat med dem.

Nu har jag iaf börjat känna en knöl/ojämnhet i mitt bröst. Det är väldigt skrämmande och jag vet inte vad jag ska göra!
    Jag tänker vänta lite tills efter mensen och känna igenom brösten ordentligt då. Kanske bara känns som en knöl för att brösten är hårda och ömma inför mensen?!

• Svar på tråden Knöl i bröstet
  • Anonym (jag med)

Var precis och gjorde ultraljud av mina bröst för jag hittat en knöl, de stack även in en nål för att kolla vad det var för sorts celler i knölen...Fick svaret igår att det inte var någon fara, bara vanliga körtelceller som bildat en knöl, helt ofarligt :)
    Men jag förstår din oro, har gått runt i 3 veckor och vart ledsen själv...man tror ju alltid det värsta, eller jag gör det iaf..
    Det är förmodligen ingen fara, men känn igenom brösten ordentligt och om du känner nåt, tveka inte på att du ska få det undersökt!

• Anonym (Orolig...)

Åh, tack för svaret! Det är skönt att få lite uppmuntran. Vad skönt för dig att få ett positivt svar! Jag tycker det är känsligt med brösten och vill egentligen inte att någon ska sticka in något i dem. Därför hoppas jag att "knölen" försvinner.

• Anonym (jag med)

Det är känsligt och jag blev jätterädd när jag kände knölen och förnekade det först men tog sedan tag i det.

Det kändes inte ens när de stack in nålen, ingenting kände jag, lite skumt, för jag trodde det skulle göra jätteont och så var det över rätt så fort Sedan fick jag vänta ungefär en vecka på provresultaten...
    Ja, hoppas verkligen "knölen" du känner inte är någon knöl utan bara lite ojämnhet eller nåt

• Anonym (Orolig...)

Det återstår att se. Ska som sagt vänta lite iaf. Men jag vet ju att det är viktigt att kolla upp sånt.

• Minna07

Att läkaren inte gav dig mammografi beror helt och hållet på insparning av resurser, alltså pengar. För läkare vet mycket väl att cancer inte alltid behöver kännas. Min mammas cancertumör i bröstet var 7*11 milimeter och helt PLATT, som en skiva. Den syntes inte på mammografi och kändes inte. Men den hann sprida sig till lymfan i armhålan där en tumör stor som en kiwi hann växa tills ig innan hon fick tid för undersökning och provtagning.

Din mamma, när fick hon cancer? Vet du vilken sorts bröstcancer hon hade? Man kan nämligen s.k. "typa" cancern (gör man på alla patienter nu för tiden) för att se vilken variant det är. Därmed kan man också se om det är någon av de två ärftliga varianterna. Är din mammas cancer INTE någon av dessa så finns ingen större risk för dig att få cancer än någon annan.

Om du tycker att du känner en knöl så ska du givetvis se till att få den kollad! Absolut! Dock kan jag kanske lugna dig med att de flesta knölar vi människor får inte ens är tumörer, och de som är tumörer är oftast godartade - alltså INTE cancer.

• Anonym (Orolig...)

Minna07; Att det var resursbrist tycker jag inte du ska säga utan att ens veta av vem/vart jag blev undersökt... Kan säkert stämma att resurserna tryter inom landstingen men det blir jag ju inte hjälpt av att grubbla på.

Ledsen att höra om din mamma, hoppas hon mår bra! Mina släktingar har inte den ärftliga cancern vad jag vet. Men när det kommer en så nära inpå livet blir man ju lite orolig.

Tack för de lugnande orden! Det hjälper att andra säger sånna saker!

• Anonym

Jag gjorde mammografi för en knöl. Kollade först hos läkare som skickade mig vidare.

Mkt otrevligt bemötande på mammografin, läkaren tyckte just att det var slöseri med resurser. Jag mådde iaf bättre efteråt.

Statistiskt sett är det väääldigt lugnt om man är 25 - 30 som jag var då. Kring 50 verkar det vara betydligt vanligare att det dyker upp.

• Minna07

Anonym (Orolig...) skrev 2007-07-26 21:48:50 följande:

Minna07; Att det var resursbrist tycker jag inte du ska säga utan att ens veta av vem/vart jag blev undersökt... Kan säkert stämma att resurserna tryter inom landstingen men det blir jag ju inte hjälpt av att grubbla på.Ledsen att höra om din mamma, hoppas hon mår bra! Mina släktingar har inte den ärftliga cancern vad jag vet. Men när det kommer en så nära inpå livet blir man ju lite orolig. Tack för de lugnande orden! Det hjälper att andra säger sånna saker!
    Resurserna behöver inte tryta just i ditt landsting. Men eftersom sådant finansieras av skattepengar så försöker man alltid vara återhållsam inom sjukvården (förståeligt, men ibland går det till överdrift).

Förstår din oro. Men jag tror som sagt inte att du behöver oroa dig mer än någon annan kvinna :) 1/10 svenska kvinnor får någon gång under sitt liv bröstcancer. Så chansen att det är en ren slump att både din mormor och mamma fått bröstcancer är ju ganska stor.
  • Minna07

Anonym skrev 2007-07-26 22:08:47 följande:

Mkt otrevligt bemötande på mammografin, läkaren tyckte just att det var slöseri med resurser.
    Det var så jag menade.
  • Anonym (Orolig...)

Slumpen kan va ganska dum ibland... Jag hoppas att jag slipper undan slumpen

Jobbigt, du anonyma, att de var otrevliga mot dig. Skönt i alla fall att du mådde bättre efteråt. (Antar att du inte hade en cancerknöl).

Väntar fortfarande på att det ömma ska släppa så att jag kan göra en liten egen undersökning här hemma.

• Anonym (jag med)

Angående det Minna07 skrev om resurser, så fick ju inte jag göra någon mammografi heller även fast det var det läkaren på vårdcentralen sa att jag skulle dit och göra utan jag de sa på mammografin att jag var för ung och det är skadligt för någon så ung att göra mammografi så jag fick göra ultraljud istället.
    Men min första tanke var faktiskt, "bullshit, det är för att det är dyrt.." behöver ju inte vart det men..

Hur har det gått för dig TS?

• Anonym (Orolig...)

Att man gör ultraljud istället för mammografi är bland annat för att vävnaden är mycket tätare på yngre kvinnor. Det har man sagt till mig iaf.

Imorgon tänkte jag känna igenom brösten ordentligt. Men redan nu känns det annorlunda än innan mensen. När man inte är så öm och brösten inte är så hårda så är det annorlunda...

Frågan är bara varför det känns på det sättet. Kommer knölarna "fram" mer när man har ömma/hårda bröst?? Nån som vet??

• Minna07

Anonym (Orolig...) skrev 2007-07-30 18:55:05 följande:

Att man gör ultraljud istället för mammografi är bland annat för att vävnaden är mycket tätare på yngre kvinnor. Det har man sagt till mig iaf.
    Jo, det stämmer. Det var därför man aldrig kunde se tumören i mammas bröst (som hade funnits där i över 6 år redan), hon hade mycket tätare bröst än de flesta 20-åringar (trots att hon är 47 år). Men det struntade man fullkomligt i och körde mammo ändå.
  • Anonym (Orolig...)

Idag har jag känt igenom brösten. Jag vet inte riktigt om jag har lugnat ner mig mer än en smula eller två. Kände inte direkt någon knöl. Men det kan ju bero på att det nu känns som om innehållet i brösten har krymt och det gör det ju svårare att känna något... Hur ska man säga... Tidigare när brösten var svullna blev "innehållet" på något sätt tydligare. Men inga tydliga knölar kände jag.

Det är väl positivt antar jag, eller???
    Hur ska man tolka detta???

• Minna07

Anonym (Orolig...) skrev 2007-07-31 19:38:56 följande:

Idag har jag känt igenom brösten. Jag vet inte riktigt om jag har lugnat ner mig mer än en smula eller två. Kände inte direkt någon knöl. Men det kan ju bero på att det nu känns som om innehållet i brösten har krymt och det gör det ju svårare att känna något... Hur ska man säga... Tidigare när brösten var svullna blev "innehållet" på något sätt tydligare. Men inga tydliga knölar kände jag.Det är väl positivt antar jag, eller???Hur ska man tolka detta???
    Jag tror inte att du behöver oroa dig. Med tanke på att du är ung också.
  • Anonym (Orolig...)
    Minna07 skrev 2007-07-31 22:11:47 följande:
    Anonym (Orolig...) skrev 2007-07-31 19:38:56 följande:
    Jag tror inte att du behöver oroa dig. Med tanke på att du är ung också.
    Okej, vad bra att du säger det! Jag ska nog ta och släppa det hela ett tag och så får vi se om det blir samma fram emot nästa mens.
Svar på tråden Knöl i bröstet