• Anonym

jag kan ha hepatit b

jag och min kille har genomgått en utredning och nu när vi satts i kö för ivf så säger dom att mitt blodprov gett utslag för hepatit b men att dom inte e säkra eller att dom inte kan göra några flera undersökningar.... e de nån annan än jag som tycker de e lite konstigt??

vad ska jag göra?? jag vill gärna veta om jag har de eller inte! vart vänder jag mig??

de här känns jätte jobbigt så snälla svara om du vet nått.

• Svar på tråden jag kan ha hepatit b
  • Catchie80

Hepatit B brukar visa sig genom förhöjda levervärden. Det är kanske det du haft och därför misstänker dom Hepatit B?

Är du från Sverige elelr från annat land?

• Rosafjanten

men seriöst. de har du ju självklart rätt att få veta. Ring vc och begär ett prov då.
    Du måste ju få behandling isåfall.

• Anonym

min pappa va från spanien men jag har levt hela mitt liv här. nej jag fick inte så mycket info... första provet dom tog så sa dom bara att de gett utslag på hepatit b men att de kanske inte e nått... sen fick jag svar på de igår och då sa hon typ bara att de va de samma.... så jag vet inte om dom menar att jag har, haft eller kommer få hepatit b....så jävla irriterande.... jag måste ju få veta mer... jag har läst på om sjukdomen men jag måste ju veta om jaghar eller inte... lite svårt att leva ovetande!

• Catchie80

Det är IVF som ska skicka en remiss. All vård, provtagning osv som en enhet inte kajn gå vidare med pga att dom tex inte har rätt utrusting osv, är dom skyldiga enlgit lag att skicka remiss på.

Rosafjanten skrev 2007-07-26 13:04:54 följande:
    men seriöst. de har du ju självklart rätt att få veta. Ring vc och begär ett prov då.Du måste ju få behandling isåfall.
  • FH Mamma

Gå till VC och gör nya prover?

• Anonym

jag har ringt dit men dom ska ringa tillbaka... telefonköer vet ni. sen tror jag ju att jag har vagsineras mot hepatit men jag vet inte om de e just b jag har vagsin mot.

• Anonym

men från dom på ivf kom bara att de inte går att göra nån vidare udersökning.... så jävla frustrerande!

• Catchie80

Det kan hända att Spanien är ett land där Hepatit B smittan fortfarande härjar. Polen tex är ett sånt land också. Därför brukar man misstänka denna sjukdom om levervärdena visar på det. Är det genom blodprov dom uttalar sig om detta? För ser det ut som det på blodprov, då måste dom skicka remiss så att en behörig läkare kan ta leverprov. Om du HAR heptit B, så kommer ditt framtida barn också få det. Detta kan resultera i så hemska saker som barnets död, så kräv en remiss för att få detta utrett!

Om dom inte kan/vill eller tänker remittera dig, så går du till VC och berättar händelsen, så att DOM kan ta ett nytt blodprov och om resultatet är som hos IVF remittera dig rätt.

Anonym skrev 2007-07-26 13:05:55 följande:
    min pappa va från spanien men jag har levt hela mitt liv här. nej jag fick inte så mycket info... första provet dom tog så sa dom bara att de gett utslag på hepatit b men att de kanske inte e nått... sen fick jag svar på de igår och då sa hon typ bara att de va de samma.... så jag vet inte om dom menar att jag har, haft eller kommer få hepatit b....så jävla irriterande.... jag måste ju få veta mer... jag har läst på om sjukdomen men jag måste ju veta om jaghar eller inte... lite svårt att leva ovetande!
  • Anonym

Ring sjukhuset om provtagning. Min bror har hepatit B sedan födseln och jag har oxå haft det men det har försvunnit med tiden. Är det inte kroniskt så går det att bota, men du borde kolla upp det så snart som möjligt. Vi visste inte ens att min bror hade hepatit B förrän hans flickvän blev väldigt väldigt sjuk. Det visade sig då att hon blivit smittad av honom, men hon blev botad och är idag frisk. Så kolla upp det snarast! Lycka till

• Anonym

vad jag har läst på nätet att det är en sjukdom som går över men jag vet inte hur lång tid de tar... ja dom har bara tagid blodprov.

Svar på tråden jag kan ha hepatit b