• Bäbis 2008

Hur mkt alkohol är farligt??

Är fortfarande inne på Anthon Berg choklad... (skrev ett inlägg tidigare idag oxå) Undrar över om det är ok att äta plommon i madeira (runda kakor med marsipan, fyllda med plommon i madeira, och choklad runt, mums!). Någon som vet hur mkt alkohol det är i dem? Och vilken mängd alkohol är ok? Bad sambon köpa en förpackning till ikväll, fått begär..., men då sa han att "nää, för det får inte du äta". Någon som vet bättre?

• Svar på tråden Hur mkt alkohol är farligt??
  • Dofilus

Bäst är väl att låta bli all alkohol under graviditeten. Borde ju inte vara en stor grej i förhållande till vad det är att få barn.

• Bäbis 2008

Självklart undviker jag alkohol... Inte alkoholen jag är sugen på... Men vad jag har förstått ät det ju alkohol i väldigt mycket man stoppar i sig, och det är ju mängden alkohol som är det väsentliga... Har läst nånstans här på fl att det finns alkohol i både bröd och mjölk om jag inte minns helt fel? Nu undrade jag om det är alkohol i denna choklad och om det isånafall är i såna mängder att man bör undvika det. Ibland måste man då förklara allt...

• Smilla75

Det kan jag då aldrig tänka mig att alkoholen i chokladen skulle kunna ha en så hög koncentration att den kan skada ett foster.

• Gumlan

Vad är det för alkohol i? Jag är tokig i sånna där romsköldpaddor, har frågat 2 olika barnmorskor och dom har båda sagt att den pytte lilla mängd det fins i är inte skadlig, för då behöver man äta så fruktansvärt mycket att man förmodligen skulle spy av allt sött långt innan Jga tillhör skalan som inte ens skulle ta en mun öl... men det blev allt några sköldpaddor under graviditeten.. det står ju inte ens procenten så lite är det... förmodligen mindre än i lättöl och dessuom utblandat med socker och choklad o massa andra grejer

• jenah

Alkohol i bröd och mjölk? Nej, det tror jag inte på.
    Men jag tror inte heller att det är så mycket alkohol i chokladen att det kan påverka fostret. Du får väl ta en eller två och låta begäret vara sen. Man måste ju inte överdriva. Min väninna blev galen i lättöl! Hon drack ett par klunkar vaje dag. Inte mycket alltså, men under ett par veckors tid kunde hon inte klara sig utan. Enligt läkare skulle detta inte påverka fostret.

• Bäbis 2008

Jag har nu varit ute på nätet men hittar ingen innehållsförteckning någonstans. Inte ens på deras hemsida. Borde väl inte kunna vara mycket alkohol i dom, men jag är ju nojjig för allt... Har fått ett sånt starkt begär bara... Skulle naturligtvis inte äta nåt, medvetet, som är skadligt för barnet.

• Gumlan

men det måste stå på chokladen om det är alkohol i och hur mycket...

• Nim

Kan du inte kolla pa en forpackning om du ar orolig? Om det ar sappas mycket att det gar att mata skall det sta pa. Personligen tror jag inte det ar nagon fara, kanske ar jamforbart med att ata en yogurt! Och du kommer val inte att ata ett paket om dagen resten av graviditeten? Om du har ett tillfalligt sug nu och ater ett par paket ar det sakert ingen fara. At och njut!

• Gumlan
    Smilla75 skrev 2007-07-26 15:37:30 följande:
    Jag skulle vilja ha en sån där romchokladpadda nu!!
    ja var tvungen att hämta en för att vi pratade om de
  • grav1

Gränsen för vad som räknas som alkoholfritt är 0,5%.

• Nillax

Det ar nog ingen fara.
    Alkoholfria drycker innehåller alltså oftast spår av alkohol , men även andra livsmedel som vi normalt inte förknippar med alkohol innehåller samma halt av alkohol, tex filmjölk

• Mirva

Bbis 2008 skrev 2007-07-26 14:20:52 följande:

Är fortfarande inne på Anthon Berg choklad... (skrev ett inlägg tidigare idag oxå) Undrar över om det är ok att äta plommon i madeira (runda kakor med marsipan, fyllda med plommon i madeira, och choklad runt, mums!). Någon som vet hur mkt alkohol det är i dem? Och vilken mängd alkohol är ok? Bad sambon köpa en förpackning till ikväll, fått begär..., men då sa han att "nää, för det får inte du äta". Någon som vet bättre?
    Det borde ju vara ok, annars skulle chokladen bara få säljas på systembolaget. Antar att det inte är mer alkohol än i alkoholfria drycker, filmjölk eller bröd.
  • Mirva

Hittade följande från NTF:
    www.ntf.se/orebro/pdf/Handledning.pdf

På sid 105 står att en vuxen kan få 0,2 promille av en burk starköl, men inte av glass, mjölk eller punchpraliner. (som ju kanske är likvärdigt med dina kakor eller din choklad).

Svar på tråden Hur mkt alkohol är farligt??