• mimmipigg

Myggbett på tvååring som blir jättesvullna!?!?

När min dotter på 2 år 9 månader får myggbett blir hon jättesvullen! Själva myggbettet blir stort som en golfboll i diameter och jättetjockt och svullet och rött. Och är så i flera dagar.

Nu har hon fått två myggbett på samma hand och hela handen är helt svullen - hon kan använda handen men det är knappt känns det som, den är svullen och spänd, ser inte kul ut.

Någon annan som har barn som får så stora myggbett?
    Kan det vara farligt?

Jag har pratat med sjukvårdsrådgivningen och de tyckte inte jag behövde kontakta läkare om hon inte fick bett i ansiktet. Och smörja med hydrokortison (vilket jag gjort).

• Svar på tråden Myggbett på tvååring som blir jättesvullna!?!?
  • Mitt Hjärta i magen

Kan va så att hon e allrgisk mot myggbett. Vet flare som e de..

• mallansprallan

Det är nog allergi mot myggbet. Det kan jag också få ibland. Inget farligt men lite störande dock. Tror inte det är jätteovanligt.

• mimmipigg

Tack för svaren!

Allergi!? Men vad gör man åt det då?

• mallansprallan
    mimmipigg skrev 2007-07-26 16:03:28 följande:
    Tack för svaren!Allergi!? Men vad gör man åt det då?
    Ingenting vad jag vet?!
  • annmi

Hör med BVC du får säkert en salva.
    Tyvärr så är myggorna "Elakare" iår än vanligt på grund av vädret..

Lycka Till!!

• SaramedM

Jag har fått höra att de första myggbetten ofta ger såna reaktioner utan att det för den skull är allergi

• mimmipigg

Hej igen

Jag läste på nätet på en annan sida att man kan ge antihistamin, t ex Clarityn.

Jag skulle ändå handla så jag gick in på apoteket och frågade.

"Ja, antihistamin är jättebra, men det säljer vi bara på rekommendation till så små barn."

"Eh? Vad skjutton betyder det? Är det receptbelagt alltså?"

"Nej, men du får köpa det om VC eller läkare rekommenderat det. Man ska inte självmedicinera med det till barn under 6."

Eh, nähe? Men det kändes ju som om hon själv rekommenderade det... men jag köpte inte iallafall, satsar på att det lägger sig snart, det är inte ofta hon får myggbett.
    Fanns flytande Clarityn på flaska man kunde ge annars.

• Gustafsmamma2005

Min son är 2 år och han är jätte allergisk mot myggbett.
    Var ute i stugan med honom två dagar och båda hans händer svullnade så han knappt kunde röra dem.

Har varit hos doktorn med detta och har fått tavegyl som jag ska ge om det svullnar mycket och sen smörja med hydrocortisonsalva. Finns receptfritt på apoteket.
    Har mest smörjt med salva och gett tavegyl enstaka tillfällen beroende på hur mycket det svullna.

Svar på tråden Myggbett på tvååring som blir jättesvullna!?!?