• Thotis90

Tips för oss som nyss skaffat hundvalp ?

Det är så att jag och min pojkvän skaffat en valp. Vi har haft henne i 3 veckor och hon är nu 11 veckor gammal. Det är så att hon är lite knepig och vi skulle gärna vilja ha lite hjälp från er som haft valp eller har valp.

Det är några punkter som vi speciellt skulle vilja ha hjälp med:

1. Hur får vi henne att inte bitas?
    Hon bits hela tiden, förutom när hon är trött. Hon biter en t.o.m i ansiktet vilket vi tycker är väldigt illa.

2. Hur får vi henne att sluta skälla och morra åt folk?
    Hon skäller inte på vuxna, men hon skäller på barn. Vi tycker att det är väldigt jobbigt då några av våra kusiner är barn och det är inte så roligt när hon skrämmer dem.

3. Hur får vi henne att meddela oss när hon vill gå ut?
    Tidigare när vi lånade ett hus i Dalarna så sa hon till när hon ville gå ut och göra sina behov, men nu har hon slutat med det. Hur ska vi få henne att fortsätta att säga till när hon behöver gå ut?

4. Hur ska vi få henne att sluta bita på allt?
    Hon biter på skor, flaskor, väskor, kläder.. ALLT! Hon har leksaker så det räcker och blir över, men ändå så kan hon inte låta bli att tugga på allt annat. Vi tar bort det, men snart är hon där igen. Hur får vi henne att förstå att det är "aj aj" ?

• Svar på tråden Tips för oss som nyss skaffat hundvalp ?
  • Birgitta2
    Thotis90 skrev 2007-07-26 17:51:29 följande:
    Det är så att jag och min pojkvän skaffat en valp. Vi har haft henne i 3 veckor och hon är nu 11 veckor gammal. Det är så att hon är lite knepig och vi skulle gärna vilja ha lite hjälp från er som haft valp eller har valp.Det är några punkter som vi speciellt skulle vilja ha hjälp med:1. Hur får vi henne att inte bitas? Hon bits hela tiden, förutom när hon är trött. Hon biter en t.o.m i ansiktet vilket vi tycker är väldigt illa.2. Hur får vi henne att sluta skälla och morra åt folk?Hon skäller inte på vuxna, men hon skäller på barn. Vi tycker att det är väldigt jobbigt då några av våra kusiner är barn och det är inte så roligt när hon skrämmer dem.3. Hur får vi henne att meddela oss när hon vill gå ut?Tidigare när vi lånade ett hus i Dalarna så sa hon till när hon ville gå ut och göra sina behov, men nu har hon slutat med det. Hur ska vi få henne att fortsätta att säga till när hon behöver gå ut?4. Hur ska vi få henne att sluta bita på allt?Hon biter på skor, flaskor, väskor, kläder.. ALLT! Hon har leksaker så det räcker och blir över, men ändå så kan hon inte låta bli att tugga på allt annat. Vi tar bort det, men snart är hon där igen. Hur får vi henne att förstå att det är "aj aj" ?
    När hon skäller säger ni "nej" och berömmer när hon tystnat. Om och om igen.

Gå ut med valpen när den lekt, sovit och ätit. Dvs 15 ggr om dagen . Om ett par veckor kommer hunden självmant gå till dörren.

Ställ undan alla skor och handväskor och annat som ni inte vill ha sönderbitna. Inget skall vara på golvet. Beröm alltid när hon biter i sin egen leksak. Hon har kanske klåda inför tandlossning, och vet ju aldrig vad hon får bita i eller ej. Ställ undan det som går att ställa undan.

Lek aldrig nånsin med händerna. Ha en leksak i handen som hunden får bita och leka med. Aldrig bara handen.

Beröm hunden alltid när den är i "rätt tillstånd". Men skäll aldrig på hunden när den gör fel, utan beröm istället när den gjort rätt.

Aktivera hunden, men inga långpromenader när den är så liten.
  • josssan84

Se till att ta hennes uppmärksamhet till dig när ni går förbi folk eller när det kommer folk, vissla på henne, var glad och ha en godis kanske....det funkar här iaf, rätt som det är är det ni som får uppmärksamhet när det kommer folk, de förknippar det med något kul!

Gå till dörren för att markera sina behov dröjer, min är 4månader nu, händer sällan olyckor men är han kissinödig kan han likagärna kissa inne som att markera för att gå ut, men som sagt, sällan och då beror det ju på att än själv glömt bort att kissa dem!

• Atta

Min valp är 7 månader nu och var också lite bitis i början. Jag sa nej och nöp i läppen så att han tyckte det var obehagligt. Det har funkat.

Han har aldrig bitit sönder något för jag har alltid haft mycket ben och så en filt som han får busa med.

• Thotis90

Våran valp bits hela tiden. Jag har klappat till henne på nosen när hon gjort någonting fel, men då tror hon bara att jag busar med henne. Jag brukar också nypa igen munnen på henne och klappa till henne i pannan istället. Det har fungerat någon gång, inte ofta. Vi har haft ben och leksaker framme hela tiden. Hon har alltid haft sina egna saker att tugga på, men ändå ska hon tugga på andra saker. Det har hänt att hon tuggat sönder mina kläder, och då menar jag inte bara strumpor.
    En gång så bet hon mig i ansiktet så jag blev tvungen att åka upp till vårdcentralen och få antibiotika. Såret har fortfarande inte läkt ihop. Jag kommer nog alltid ha ett litet sår efter bettet.

Atta skrev 2007-07-26 18:31:20 följande:
    Min valp är 7 månader nu och var också lite bitis i början. Jag sa nej och nöp i läppen så att han tyckte det var obehagligt. Det har funkat.Han har aldrig bitit sönder något för jag har alltid haft mycket ben och så en filt som han får busa med.
  • frulan

När valpen är liten är det ett bra tillfälle att bygga upp förtroendet mellan er.
    Det kan förstöras om du nyper och klappar till henne.
    Plus att det kan trigga henne att nafsa lite mer
    Eftersom hon inte slutar när du klappar till henne så fungerar det ju inte. Byt metod. Ignorera, avled m.m. Sluta upp med vad ni gör (leka m.m.), bli tråkig om hon nafsar.

En hund förstår inte "aj aj" eller "nej" automatiskt.
    Det är en övning, precis som "sitt". Träna in det.

1. Försök att ignorera i största mån. Bli helt passiva, armarna i kors och vänd er ifrån henne. Gå och diska eller något som inte är kul för henne.
    Som sagt innan, hon kan ha kli i tänderna. Lägg en blöt trasa i frysen som hon sen får gnaga på.
    Plocka bort det som inte får förstöras.
    En valp upptäcker världen med tänderna och munnen. Det är inte konstigare än så.
    Vi har händer och mun. Det har inte en valp
    Som sagt innan, lek inte med händerna. Händerna ska alltid vara lugna. Bryt om ni tycker att hon leker för mycket. En valp behöver sova otroligt mycket. Mer än man tror!

2. Hon är nog osäker pga att hon är valp. Utsätt henne inte för främlingar som är för på. Låt henne utforska dem. De ska helst vara passiva tills hon tycker att hon har nosat färdigt.
    Inget lek och bus, bara lugna klappar och lite godis.

3. Leta efter tecken som att hon nosar på golvet, snurrar runt eller något sånt. Om hon har visat förr så kommer det nog tillbaka.

4. Se svar 1.

• frulan

Glömde. Hon är inte knepig, hon är bara en vanlig valp

• frulan

Hmm, glömde en sak till
    Angående fråga 3.
    Hon är ju faktiskt bara 11 veckor.
    En hund kan inte kontrollera sin blåsa förrän den är runt 4-6 månader.
    Det är bara att fortsätta med rumsrenhetsträningen, inte vänta på att hon säger till. Ni får förekomma henne.

• Caylinn83

Bitandet går över!! Antar att hon bits mycket i händer och så..? Ta bort handen, gå därifrån, ignorera. jag tror på positiv inlärning, dvs inget skällande på henne, ta en rolig leksak och lek med henne istället. Håll ut..

Rumsrenheten blir bra när hon är mogen, min tik blev rumsren vid 5 mån ålder och innan dess sa hon aldrig ifrån, så det är inte säkert din valp kommer göra det heller.
    Ut 1 gång i timmen + efter lek,sömn,mat.

Angående skällande och morrande så tror jag fortfarande på positiv inlärning, dvs inte skälla på valpen.

Du ska få hennes uppmärksamhet med godis eller leksak vid möten då hon skäller/morrar. ÖVA öva öva hela tiden.

Låt henne träffa barn mycket, vara omkring dem och förstå att dem inte är farliga

Säg till barnen att ignorera henne i början så visar hon säkert intresse själv snart..tror jag.

Prova sputa Fyspraj på saker hon biter på, plocka undan skor och småsaker.

• Thotis90

Frulan:

Jag har faktiskt lärt henne att både sitta och ligga på kommando, och ändå är hon bara 11 veckor. Hon lärde sig det väldigt snabbt för att vara så liten. Det tog inte ens en dag att lära henne det. Och vad gäller rumsrenhet så brukar hon säga till ibland. Jag är även väldigt uppmärksam om hon går runt och nosar. Då brukar jag ta med henne ut en stund, så det tar sig.

• frulan

Vad menar du?!
    Jag menade att "nej" är en övning precis som "sitt".
    Så träna in det oxå, alltså förbudsövningar
    Precis som med andra övningar (sitt, ligg, rulla runt m.m.) så är "nej" en övning man bör träna in, inte bara säga när något inträffar.
    Sen kan man använda det i andra situationer.

• Sexymala

Ett otroligt bra tips till alla som för första gången skaffar hund är att gå på valpkurs!!

Även om man "under uppväxten" har haft hund, så är det en helt annan sak att skaffa en egen.

Om ni inte redan gåt/gåt tpå valpkurs. Gör det!!

• Postis

Att valpen bits är helt normalt, det är dess sätt att utforska världen. Den måste dock lära sig att man inte får bitas, och det gör man lämpligast genom att tjuta till (ungefär som valpar tjuter till när de biter varandra för hårt) och bara gå därifrån en stund. Mår jättedåligt när jag läser om folk som daskar till eller nyper sina valpar som bits, det förstör så otroligt mycket för deras framtida relation! En valp ska inte uppfostras i den bemärkelsen att man ska skälla på den så fort den gör fel, en valp ska LÄRAS hur man ska bete sig.

Du fick ett jättebra tips av josssan84 angående skällandet och morrandet på folk. Och framför allt; se till att människor inte tränger sig på henne, det är bättre att hon själv får ta initiativ att gå fram och hälsa, och att människor även då förhåller sig passiva och bara låter henne lukta av.

Fortsätt som ni gör med rumsrenhetsträningen så kommer det ge sig av sig självt. Var uppmärksam på hennes signaler, och ta ut henne OFTA. Beröm när hon kissar/bajsar ute, ignorera när det händer inne.

Att hon biter på saker är inte heller konstigt. Ställ undan dem ett tag. Om ni ser att hon är på väg fram till något förbjudet så locka på henne med glad röst och erbjud henne en leksak eller något annat roligt.

Tycker ni ska anmäla er till en valpkurs samt prata med hundens uppfödare, de brukar vara villiga att hjälpa till.

Svar på tråden Tips för oss som nyss skaffat hundvalp ?