• Moppis

Slipa zigzag sax

Jag har fått mammas gamla "Fiskars" zigzag sax men har upptäckt att den är ruggigt slö. Någon som vet hur man kan slipa den, finns det någon form av slippapper man kan klippa i?

Gruvligt underbara Noa, älskar dig så....
  • Svar på tråden Slipa zigzag sax
  • LyNxQ

Läste nånstans att man kan slipa en vanlig sax genom att klippa i sandpapper (?), så det borde väl funka för en sicksackvariant också

• Moppis

Funderade också på det, frågan är hur grovt sandpapper? Vill ju inte förstöra saxen. Någon som vet? 

• Mori

Vi slipar våra vanliga saxar på en slipsten frö köksknivar. Funkar fint!

• mammacatta

Du kan slipa den raka sidan på en sax. Inte den vinkade. Då borde du kunna göra samma på en taggad.

• Moppis

mammacatta: Båda sidorna har taggar, hur kommer man mellan för att slipa varje tagg? Hmm, kanske är jag som inte fattar?!?

• Älskade Ängel
    LyNxQ skrev 2007-07-26 20:40:40 följande:
    Läste nånstans att man kan slipa en vanlig sax genom att klippa i sandpapper (?), så det borde väl funka för en sicksackvariant också
    Borde funka. Fast använd det finaste sandpappret du hittar...
    Funkar iaf på vanliga saxar
    ღ BF 16 december ღ
  • Elyelle

Moppis:Det gar att slipa en zigzag sax till en viss punkt. Anvande sadana dagligen pa mitt jobb och efter ett tag kunde inte ens en proffessionell sax slipare fa dem vassa igen. Man kommer helt enkelt inte at att slipa pa alla klippytor. Da far man helt enkelt kopa en ny sax. Har inte provat sandpappersmetoden - den kanske fungerar battre pa zigzag an vanlig slipning.

Svar på tråden Slipa zigzag sax