• Prinsessans Dagbok

Madrass till spjälsäng, hur tjock?

Vi har köpt spjälsäng på Ikea och köpte en madrass på 9 cm (tjocklek) och sedan köpte vi även en bäddmadrass på Barnens Hus att ha över. men är det tillräckligt tjockt? Blir det inte för hårt för bebisen? Är lite osäker, men de hade ju inte så många andra madrasser heller. Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Madrass till spjälsäng, hur tjock?
  • principisessan

de flesta i ikeas sortiment verkar iallafall vara runt max 9 cm så det är nog rätt normalt tror jag.. det är ju många som köper sina därifrån iallafall

• blivande fsk lärare

på ikea tror jag det fanns en för 99 kr och den var 5cm men vi köpte en för 139 kr och den var 9 cm tyckte 5 cm kändes tunn

• daysi80

Vi köpte en madrass på ca 9-10 cm tjocklek på Ullared för typ 199 kr. IKEAS kostade 399 kr. De är alltså helt mjuka, inte någon "botten" så att säga.
    Har alla en tunnare bäddmadrass i bebissängen? Tänkte inte så långt (trodde jag tänkt på allt, hihi).

• Ann Lee

daysi80- Jag vet inte om alla har bäddmadrass men vi köpte en i alla fall. Det var mest för att madrassen inte går att tvätta. Tänkte att det kunde vara praktiskt. Fast jag tänkte nog köra plastad frotté i sängen också. Ni kanske har köpt det istället?

• daysi80

Vi har plastad frotté, men vi ska köpa en bäddmadrass också faktiskt...ingen dum idé alls!

• caln

Tänk på att det kan bli väldigt varmt med plastad frotte´, speciellt nu på sommaren. Vi frågade en försäljare om man ska ha bäddmadrass och det behöver man inte. De flesta har inte det men det kan ju förstås vara bra om man vill kunna tvätta.

• Tristanya

på spjälsängen vi köpte på IKEA står det att madrassen får vara max 12 cm tjock när bebisen är liten (då den sover i övre delen av den spjälsängen).. men det är väl för att det inte ska bli för lite kvar till kanten.

• Ällvira

När jag för 17 år sen födde mitt första barn o handlade spjälsäng på Ikea fanns det liksom bara en variant av madrass att välja på och det var en simpel skumgummimadrass som inte var särskilt tjock.

Nu när jag var där o handlade spjälsäng o madrass till sladdisen fick jag myror i huvet Gud vad med madrasser det fanns att välja på! Avancerat värre. Köpte efter mkt om o men Sultan Sussa som var en av de tjockaste de hade. Bebisarna väger ju inte så mkt så jag tror att det blir mjukt o bra för dem att ligga på en sådan.

• daysi80

Jag ska ha bebisen längst ned i sängen och så ha dubbla tjocka madrasser istället, jag ska nämligen ta bort ena sidan på sängen (köpt en Leksvik från IKEA som man kan göra så med) och flytta in den precis intill vår säng så bebben sover med oss fast ändå i sin egen säng så att säga.
    Men en bäddmadrass ska nog få vara överst.

Svar på tråden Madrass till spjälsäng, hur tjock?