• Lovan

Barn och djur med kort livslängd

Vår familj fick en vandrande pinne i överrasknings-present av våra vänner härom dagen.
    Jag har haft lite svårt för insekter förut, men nu börjar jag faktiskt tycka att Herman (som
    han heter) är rätt söt ändå.
    Men nu har jag börjat tänka! Vår äldsta son är nu 2½ år gammal. Herman kommer inte
    leva särskilt länge (har läst att livscykeln för en "pinne" är 1 år, och Herman är några
    månader gammal kan man gissa av hans storlek), och vad händer den dagen han dör?
    Hur ska jag förklara det för pojken? Vad ska jag säga? Hur ska jag göra - ska jag gömma
    undan terrariet och låtsas som om det regnar?
    Vet att det är långt kvar - men vill ändå vara förberedd tills när den dagen kommer.

Stolt mamma till 2 underbara söner!
  • Svar på tråden Barn och djur med kort livslängd
  • Petra i Kattland

Om inte jag minns fel så är vandrande pinnar tvekönade och förökar sej alltså själva, så du kommer snart ha hela terrariet fullt med vandrande pinnar... Så han kommer nog inte förstå att just DEN pinnen har dött.

Var snäll mot dina barn - Dom kommer att välja ditt ålderdomshem...
  • RadixLecti

Varför måste man linda in döden i fluff?
    Kan man inte bara förklara att pinnen är död, och förklara vad döden är?

• Trossens mamma

Haha förlåt att jag skrattar men jag minns mina vandrande pinnar. Dom var läskigt fula men jag slulle ha såna ändå. Dom fick minipinar sen...

Ja de förökar sej själva har hört...

Mamma till Lova och Alvin
  • Lovan

Men förstår en 3-åring vad döden är?
    Vet att jag måste ta det förr eller senare med honom i och med att vi har flera djur här hemma, och gamla släktingar, men förstår man sånt när man är 3?

RadixLecti skrev 2007-07-26 23:52:43 följande:
    Varför måste man linda in döden i fluff?Kan man inte bara förklara att pinnen är död, och förklara vad döden är?
    Petra i Kattland skrev 2007-07-26 23:48:53 följande:
    Om inte jag minns fel så är vandrande pinnar tvekönade och förökar sej alltså själva, så du kommer snart ha hela terrariet fullt med vandrande pinnar... Så han kommer nog inte förstå att just DEN pinnen har dött.
    Nja, några fler vandrande pinnar vill vi icke ha. Vet om att de är tvekönade (sk Hermafroditer - därav namnet Herman! ), men äggen ska vi plocka bort fortast möjligast.
  • inoka

Varför ska alla komplicera allt för. Säg som det är..fast som en annan sa..det blir fler pinnar. Se till att inte släppa ut den som jag gjorde när jag var liten. Jag hade pinnar Överallt!!!

• Trossens mamma
    inoka skrev 2007-07-26 23:56:32 följande:
    Varför ska alla komplicera allt för. Säg som det är..fast som en annan sa..det blir fler pinnar. Se till att inte släppa ut den som jag gjorde när jag var liten. Jag hade pinnar Överallt!!!
    jag visste inte vad jag skulle göra med mina pinnar tillslut så några fick gå ut i sommarvärmen. usch vad hemsk jag är
    Mamma till Lova och Alvin
  • Petra i Kattland

Min mamma såg inte att det var pinnar i akvariet hemma (hon trodde det bara var skräp), så hon tog av locket. Sen hade vi såna där vandrande pinnar i hela huset! *underbart barndomsminne*

Var snäll mot dina barn - Dom kommer att välja ditt ålderdomshem...
  • inoka

Trossens mamma: inte hemskare än jag..jag släppte in hunden som fick sig ett spel inne i mitt rum och jaga pinnar som en galning..*S*

• Lovan
    Trossens mamma skrev 2007-07-26 23:53:44 följande:
    tipsarwww.familjeliv.se/Forum-5-74/m23138226.html
    Tack för tipset Trossens mamma! Men jag ser senariot framför mig: Han vet om att vi bara haft Herman i si och så många månader och så blir han gammal och dör. TÄNK om lillebror/hunden/katten/farmor/farfar osv också dör bara efter några månader!!!
    Nu drar jag upp skräcksenarion i diskutioner med sonen, men man vet ju aldrig riktigt med barn vilka paralleller de drar...
Svar på tråden Barn och djur med kort livslängd