• Umeföräldrar

Tips till resan ang Karlstad och Mariestad!

Hej! Vi sitter och planerar vår lilla bilfärd vi skall göra till veckan! Skall bo hos några vänner, men kommer att övernatta en några dagar i Mariestad och i Karlstad, och undrar om någon har tips på trevliga hotell på dessa ställen och ev bra restauranger, och sevärdigheter som man inte får missa här!

• Svar på tråden Tips till resan ang Karlstad och Mariestad!
  • Wiska

Vi var där för knappt en vecka sen och bodde en natt på Scandic Winn i centrala Karlstad! Mycket fint och trevligt. God mat
    Sov ntt nummer två på Scandic Klarälven, men det var inte alls lika trevligt. Luktade jätte mycket rök, fast vi bodde i ett rökfritt rum! Inte lika bra mat som Winn hotellet.

En kväll åt vi mat på en restaurang, utomhus fast inglasad i centrala Karlstad, hur fint och gott som helst! Men vad hette det.. Hmm... Alfie Ristorante på Västra Torggatan 19
    Fick leta lite på eniro....

Vi åkte ner till Skoghall och tittade i hamnen, ´gratis nöje som dessutom kan vara riktigt trevligt
    Vi var där på hästtävling så vi hade inte så mycket tid över att se oss omkring!
    Hoppas att man kan åka tid fler gånger och se sig omkring lite mer, det ser ut att vara en jätte fin stad!
    Ha det så kul!!

• Umeföräldrar

Tack! för så snabba tips!

• Umeföräldrar

Några fler... ;)

• bozzini

Lite tips inför ett besök i Karlstad.
    * Värmlands museum är perfekt om det regnar.
    * Mariebergsskogen, som Meria nämnde, är också jättebra. Mycket att göra för barn (bada, leka, titta på djur m.m.).
    * Gillar ni botanik så bör ni göra ett beök i Stadsträdgården.
    * Domkyrkan är fin.
    * På Stora torget kan man låna cyklar gratis. Ta en cykeltur runt stan. Det finns mycket fint att se.
    * Alsters herrgård (lite utanför stan)
    * Nöjesfabriken där man kan köra go-cart, bowla, golfsimulator, äta, nattclub.

Restauranger som jag rekommenderar är:
    Valfrid´s krog (Ö.Torggatan)
    Arena (Stora Torget)
    Alfie (som redan är nämnd)
    Fontana di Trevi (Järnvägsgatan)
    Vid fint väder är det mysigt att sitta på Blue Moon Bars uteservering som ligger precis utmed Klarälven.

Hotell:
    Budget: Ibis (Västra Torggatan) wwww.ibishotel.se
    Savoy (Västra Torggatan)

Lite lyxigare:
    Plaza (Västra Torggatan)
    Scandic City (gamla Rica Hotel, Drottninggatan)

• bozzini

Äsch, ser att jag skrivit ett extra w i länken till Ibis Hotel, därför funkar den inte.

• Umeföräldrar

Tack för dessa tips!
    Vi åker på Måndag då solen kommer =)

• Etta med kokvrå

Umeföräldrar:

Karlstad är en vacker och rätt så stor stad. Mariestad däremot är en bonnhåla som ni ska passa er för. Inget att ha.
    Här är lite bilder från Karlstad:
    img261.imageshack.us/my.php
    img520.imageshack.us/my.php

img61.imageshack.us/my.php
    img261.imageshack.us/my.php
    img362.imageshack.us/my.php

img123.imageshack.us/my.php
    img509.imageshack.us/my.php

• Cookiegirl

Äh, så illa är inte Mariestad! Visst är det litet och har inte precis stort utbud av varken restauranger, affärer eller sevärdheter, men det är rätt mysigt här. I alla fall nu på sommaren! Gamla stan är fin att promenera i till exempel. Det finns ett par trevliga restauranger och en bra inredningsbutik (Estrade living) om man gillar sånt. Man kan även åka till Sjötorp, som ligger ett par mil utanför stan. Där är det jättefint nu på sommaren, med all aktivitet runt Göta kanal och Vänern. Skärgården utanför stan är också otroligt vacker, mycket av den når man bara med båt eller färja, men en av öarna, Torsö, kan man åka till med bil. Där kan man bada, det finns också någon restaurang. Bada kan man iofs göra på många ställen, stan ligger ju trots allt vid vatten!

• Etta med kokvrå

Cookiegirl:

"Äh, så illa är inte Mariestad!"

Jo, så illa är det! Mariestad är ju knappt en stad, det bor ju bara 25 - 30 000 invånare där eller något liknande. Finns absolut ingenting.
    Så "städer" som Mariestad bör man undvika.
    Men jag kan trösta dig med att det finns andra städer runt Vänern med samma storlek som är ännu värre, Vänersborg t ex. Där har Rigor Mortis inträtt för länge sedan.

• Cookiegirl

Men jag MÅSTE ju tycka att Mariestad är OK, jag bor ju här! Och vi har ju i alla fall Mc Donald's.

• sistersledge

Det finns en hel del rolig shopping också. Dels har ni "mitt i city" (det heter faktiskt så ) som ligger mitt i stan med cirka 50 affärer. Sedan finns Bergvik en bit utanför centrum med en del shopping också!
    Tyvärr öppnar inte IKEA förrän slutet av augusti här
    Ha en bra dag i min hemstad!

Svar på tråden Tips till resan ang Karlstad och Mariestad!