• golftok

Feber utan annan symptom. Hur vanligt är det?

Min dotter har på sistone fått feber, hög feber utan annan symptom vid ett par tillfällen, någon annan som har det så med sina barn? Varför får de så? Är det tecken på att något annat är fel? Är orolig för detta.

• Svar på tråden Feber utan annan symptom. Hur vanligt är det?
  • dorothea

Har hon tänder på gång? Ibland får de feber utan anledning. Andra gånger tycker man att de inte är sjuka bara feber och då är de SJUKA. Sist så hade sonen (2år) hela munnen full med herpesblåsor. Gick inte att se hemma, doktorn fick se med sin lampa.

Har du ett litet barn så kan de mycket väl vara tänderna. Jag menar inte att skrämma upp dig med blåsorna.

• Blå Flygare

När en bakants barn hade det var det borelia. Först efter någon/några dagar kom det onda och ringen vid fästingbettet

• Smilla27

Min dotter är snart 2år o har feber ofta. Ett tag var det en gång i veckan fast bara ett eller två dygn. Ganska hög feber har hon då o utan andra symptom.
    Har frågat läkaren på VC o han trodde att hon bara har bra immunförsvar som gör att hon bara får feber o inget annat.

• golftok

Hon är två år. Tycker det är svårt med feber och när man ska gå till läkare. Tänk om det är något allvarligt.

• dorothea

Ring till din vårdcentral och fråga. Jag har blivit väldigt bra på det eftersom sonen haft upprepade tysta öroninflammationer. Det var därför vi gick, istället hade han herpesblåsor.
    Ring hellre en gång för mycket. Och du, lite på dina mammainstinkter.

• 1980 längtar

Våran dotter fick feber förra helgen utan förvarning och det var ju lugnt, men nu i går fick hon det igen och den steg så fort att hon började krampa och det bubblade ur munnen och då tyckte jag det var läbbigt och ringde 112 och hon fick åka ambulans med blåljus till sjukhuset Som tur var var det bara feberkramp och inget annat och det kom utan något tecken på tex förkylning eller liknande!! Lite snorig är hon, men det kan jag inte kalla förkylning, men man vet ju inte
    Barn är märkliga djur Tur de har bra immunförsvar!!

• Tove

Fabian har två gånger haft hög feber i ett dygn (över 40 grader, och sedan varit helt feberfri. Utan andra symtom. Det kan vara att de har ett virus i kroppen, och kroppen dödar bacillerna genom att höja tempen. Tror int du behöver vara orolig, fast dte är man ändå.. Jag vet!

• 1980 längtar
    golftok skrev 2007-07-29 15:24:28 följande:
    Fy, feberkramp är läskigt, det har vår dotter haft också.
    Jo jag blev massor med rädd och hoppas jag och alla andra slipper det i fortsättningen *önsketänkande*
  • 1980 längtar

Min dotter har fortfarande jätte häg feber, inga andra symptom ännu som kan ge en ett liten humm om varför det blivit så här Men jag säger som så många andra att det är ett tecken på att immunförsvaret fungerar Så jag ska egentligen inte vara orolig!!!

Vi fick höstblåsor förra året i augusti, kommer inte ihåg exakt när, men hon fick dem endast i munnen och jag såg dem inte först jag tittade efter tänder!!
    De blåsorna kan också ge feber precis som herpes blåsor, men försvinner efter ett tag

Hoppas TS fått ordning på sitt febriga barn

• kron

Tror det är rätt vanligt med feber utan andra symptom under enstaka dagar. Om det är längre perioder skulle jag kolla upp det. Glöm inte heller att urinvägsinfektioner hos små barn kan ge "bara" feber - de märker inte att de svider när de kissar, eller kan inte tala om det. Urinvägsinfektioner skall alltid behandlas.

• Nenne07

Vi har precis kommit innanför dörren efter att ha legat på sjukhus i fyra dagar pga att vår lilla tös hade feber i lördags. Hon är 11 veckor gammal och vi märkte att hon kändes varm och inte åt lika bra som hon brukade (ersättning). Hon är nämligen ett litet matvrak annars. Hon var slöare än vanligt och sov mycket och fram på förmiddagen började hon skrika vilket hon nästan aldrig gör.
    När vi kom in till akuten hade hon 40,3 graders feber De tog urinprov och blodprover och tom ryggmärgsvätska för att se om det var hjärnhinne-inflammation eller blodförgiftning.
    På eftermiddagen visade det sig att snabbodlingen av urinet hade börjat växa lite så de misstänkte urinvägsinfektion. Hon fick redan stark antibiotika ifall det var hjärhinneinflammation så hon fick fortsätta med den fast i lägre dos sedan under dessa dygn (intravenöst).
    Jag går ju och funderar på om hon haft detta under flera dagar innan vi märkte något

• golftok

Det visade sig idag att vår dotter har urinvägsinfektion. 3:e gången inom loppet av 3 månader. Hon har också haft njurbäckeninflammation och var då jättedålig. Därför är jag lite nervös inför att hon bara får feber ibland.

• Mandy

Ja det har min dotetr haft. Har ganska lätt att få feber och några ggr har det hänt att hon inte haft andra sysmtom men då har det gått över på ett par dagar, ibland redan efter 1 dag.

Svar på tråden Feber utan annan symptom. Hur vanligt är det?